Pieprasījums ir noteikts preču un pakalpojumu daudzums, ko patērētāji vēlas un ir spējīgi nopirkt par noteiktu cenu noteiktā laika periodā.
Pieprasījuma faktori:
Patērētāju ienākumi, izmaiņas tajos var palielināt vai samazināt pieprasījumu
Preces aizvietotājas cena
Kopā lietojamo preču cenas
patērētāju gaume
pircēju skaits
gaidāmās cenu izmaiņas
klimatiskie apstākļi
īpaši jaunas preces, kas rosina un attīsta jaunas vajadzības
pircēju kopējis skaits- emigrācija, dzimstība
atkarības efekts
preču pārdošana uz kredīta vai citām aizdevuma formām
kari, u.c. nelaimes gadījumi
valsts nosaka ražošanas resursu limitu.
Ja līkne pārvietojas pa labi, tad pieprasījums ir pieaudzis un cilvēki par augstāku cenu varēs iegādāties lielāku preču daudzumu. Taču ,ja līkne ir pārvietojusies pa kreisi, tad pieprasījums pēc preces ir samazinājies.
Piedāvājums ir noteikta veida preču daudzums, ko ražotājs piedāvā pārdošanai tirgū par noteiktu cenu noteiktā laika posmā.
Piedāvājuma likums- par augstāku cenu ražotāji grib un spēj piedāvāt tirgum lielāku preču daudzumu.
Piedāvājuma faktori:
ražošanas izmaksas, resursu cenas, kas saistīta ar produkcijas ražošanas un pārdošanas izmaksām
tehnoloģija, kas spēj palētināt ražošanu, padarīt to efektīvu, ražošanas produktivitāte
nodokļi un muitas tarifi
subsīdijas
citu preču cenas
kredīta procenti
pārdevēju skaita pieaugums vai samazināšanās
cenu izmaiņu prognozes
klimatiskie apstākļi
gaidāmās cenu izmaiņas
aizstājējpreču cenas
Visi šie faktori var gan sekmēt ražošanas procesu- ar attīstītām tehnoloģijām, ar atvieglotu nodokļu politiku kādai ražošanas nozarei, gan arī to kavēt- valstī notiekošās dabas katastrofas, pārāk lieli nodokļi.…