Pieprasījuma un patēriņa modelēšanas pamatprincipi un posmi
Savukārt, ja tiek modelēts atsevišķu preču patēriņš, tad modelī būs pietiekami iekļaut faktorus, kas raksturo iedzīvotāju ienākumus, atbilstošo preču cenas un, iespējams, citus faktorus, kas tiek izdalīti atbilstoši preces īpašībām.
Atkarībā no informācijas avota, izdala modeļus, kas balstās:
uz nepārtrauktas datu statistikas
uz izlases veida pētījuma par ģimeņu ienākumiem.
Pirmo modeļu priekšrocība ir iespēja ņemt vērā patēriņa dinamiku un to noteicošos faktorus. Savukārt otro modeļu priekšrocība - skaidrs iedzvotāju sadalījums pēc ienākumiem uz vienu iedzīvotāju, kam ir liela ietekme uz patēriņa apjomiem un struktūru kā kopumā, tā arī konkrētām precēm. Taču ar specifiskām matemātiskām procedūrām patēriņa modeļiem, kas balstās uz ieņēmumu statistiku, ir iespējams piešķirt dinamisku raksturu.
Pieprasījuma un patēriņa modelēšanas pamatprincipi un posmi
Lai analizētu un prognozētu iedzīvotāju patēriņu (tai skaitā arī gimeņu nodrošinājumu ar ilglaicīgām precēm) izmanto arī sarežģītākus ekonomiski-matemātiskus modeļus. Tomēr, kā liecina aprēķinu pieredze, sarežģītie patēriņa modeļi ne vienmēr noved pie iegūto rezultātu augstākas precizitātes, un, ir gadījumi, kad prognožu precizitāte samazinās. Turklāt, sarežgītiem modeļiem ne vienmēr var iegūt pietiekamu un uzticamu sākotnējo informāciju.
…