Aptauja - viena no vispopulārākajām un visbiežāk lietotajām empīrisko pētījumu metodēm. Iespēja iegūt informāciju no samērā liela aptaujājamo kopuma vienā laika vienībā, lielās formalizācijas iespējas un iespēja kvantitatīvi apstrādāt iegūto informāciju izskaidro aptaujas metodei raksturīgo plašo un biežo pielietojumu visdažādākajos pētījumos.
Aptauja ir datu savākšanas metode, kurā informācija tiek iegūta no atsevišķiem indivīdiem, kas pārstāv lielāku grupu. Izmantojot šo pētniecības metodi, pētnieks iegūst priekšstatu par respondentu. Datu analīzē tiek izmantota informācija par: respondenta sociālo statusu, uzskatiem, parādību un faktu uztveri, attieksmi un uzvedību.
Aptauju pētījumos ir iesaistītas trīs atsevišķas, bet savstarpēji saistītas puse: klients vai vadītājs, kura vārdā pētījums tiek uzsākts, pētnieks, kas uzsāk pētījumu un respondents, kuram adresēti jautājumi vai kuram ir informācijas sniegšanas uzdevums. Pētnieka uzdevums ir plānot pētījumu, iegūt informāciju un apkopot datus.
Anketēšanas pamatā ir precīzas anketas izstrādāšana, tas ir darbietilpīgs process, kas izvirza noteiktas prasības: jāzina jautājuma tipi, jāprot tos formulēt un izvietot noteiktā secībā.
Anketa - noteiktā veidā organizēts jautājumu kopums; jautājumu saturu nosaka pētījuma uzdevumi. Anketēšanu var veikt, organizējot tiešu saskari un mijiedarbību ar respondentiem (gan individuāli, gan grupveida), kā arī pastarpināti ar pasta, elektroniskā pasta un preses starpniecību.…