Ieskats vēsturē
Latvijas Republikas 1922. gada pagastu pašvaldības likumā bija teikts, ka savu uzdevumu veikšanai, pašvaldības pareizas darbības izveidošanai, saimniecisku pasākumu nodibināšanai, pašvaldību interešu un tiesību aizstāvēšanai pagasti gan savā starpā, gan ar pilsētu pašvaldībām, var slēgt līgumus, stāties sadarbības apvienībās.
Visbiežāk tika izveidotas noteiktu uzdevumu sadarbības apvienības ar nolūku uzturēt kādu iestādi, kas vienam pagastam nebija pa spēkam
1926.g. tika nodibināta Latvijas Pilsētu savienība:
reizi mēnesi tā izdeva žurnālu „Pašvaldības balss”;
organizēja deputātu un pašvaldības darbinieku sanāksmes, apmācību kursus;
sadarbojās ar savienībām ārzemēs
1928.g. tika nodibināta Latvijas Apriņķu pašvaldību savienība
Pašvaldības sadarbības modeļi
Var izdalīt šādus pašvaldību sadarbības modeļus:
pašvaldību sadarbības apvienības (vispārīgās);
sadarbība kopīgu iestāžu vai kapitālsabiedrību izveidošanā (konkrētās nozarēs un sfērās);
sadarbības līgumu slēgšana par funkciju izpildes nodrošināšanu (konkrētām institūcijām);
asociācijas (sabiedriskas organizācijas) pašvaldību interešu aizstāvēšanai.
Galvenie Pašvaldību sadarbības virzieni Latvijā
Izglītība (t. sk. pamatizglītība, vispārējā vidējā izglītība, pirmsskolas un ārpusskolas bērnu iestādes, pieaugušo izglītība u.c.);
Kultūra, sports un atpūta;
Veselības aizsardzība;
Sociālā aprūpe (t. sk. pansionātu un bezpajumtnieku patversmju izveidošana un uzturēšana);
Atkritumu savākšana, izvietošana un pārstrāde.
Ūdens apgādes un kanalizācijas sistēmu izveidošana un uzturēšana;
Pašvaldību ceļu izbūve un uzturēšana;
Sabiedriskais transports;
Dabas resursu izmantošana un dabas objektu aizsardzība;
Sabiedriskās kārtības uzturēšana;
Sadarbība teritoriālajā plānošanā un kopīgu projektu izstrādāšanā un īstenošanā.
Pašvaldību sadarbības līgumi
Pašvaldību sadarbības līgumi slēdzami pašvaldības budžeta ietvaros, ja ir pieņemts attiecīgs domes (padomes) lēmums vai arī to noslēgšanas kārtība paredzēta pašvaldības nolikumā.
Pašvaldībām, kuru pārziņā nav nepieciešamo infrastruktūras objektu, ir pienākums slēgt līgumus ar citām pašvaldībām, lai nodrošinātu likumā paredzēto funkciju izpildi.
Pašvaldību savstarpējo norēķinu kārtību nosaka Ministru kabinets.
(Likuma ”Par pašvaldībām ” 98. pants.)
Pašvaldību likumā noteikts, ka kopīgu uzdevumu risināšanai pašvaldības, savstarpēji vienojoties, var izveidot kopīgas iestādes;
Šādas iestādes darbojas uz attiecīgo domju (padomju) apstiprināta nolikuma pamata;
Nolikums nosaka:
pašvaldību kopīgās iestādes kompetenci;
tās finansēšanas un uzraudzības kārtību;
citus pašvaldību kopīgās iestādes darbības jautājumus. …