HARISONA TIPOLOĢIJA
Uz varu orientētā kultūra;
Uz lomām orientēta kultūra;
Sasniegumu kultūra;
Atbalstošā kultūra.
Organizācijas kultūru klasifikācija
Tirgus kultūra (Ouchi, 1981)
Tirgus kultūras pamatpieņēmumi:
Apkārtējā vide ir „naidīgs izaicinājums”;
Patērētāji ir izvēlīgi;
Bizness ir jāvelta sava stāvokļa nostiprināšanai konkurences ceļā;
Menedžmenta galvenais uzdevums – nodrošināt ražīgumu, rezultātus un peļņu.
Klanu kultūra (Ouchi, 1981)
Klanu kultūras galvenie pieņēmumi:
Konkurencē panākumus nodrošina komandu darbs;
Nepieciešams pastāvīgi paaugstināt darbinieku kvalifikāciju;
Patērētāji ir jāuztver kā partneri;
Jārada humāna darba vide strādājošajiem;
Jāizmanto plaša pilnvaru deleģēšana;
Jāveic viss nepieciešamais, lai nostiprinātu darbinieku lojalitāti pret organizāciju.
Adhokrātiskā kultūra
Adhokrātija (no latīņu val. ad hoc – „šim gadījumam”+ no grieķu val. cratos – „vara”)
Kamerons un Kvinns savos pētījumos ir konstatējuši šādus adhokrātiskās kultūras raksturojumus:
Ļoti mainīga organizācijas struktūra;
Nav pastāvīgas fiziskas atrašanās vietas;
Pagaidu lomas – tās mainās atkarībā no risināmās problēmas;
Radošums un novatorisms.…