Daudzi skolēni kļūdās īso un garo patskaņu pareizā saklausīšanā un rakstīšanā vārdos. Īso un garo patskaņu jaukšana ir visbiežāk sastopamais rakstības traucējums skolēniem. Bieži patskaņus jauc tie skolēni, kuri mājās runā vairākās valodās, vēlu sākuši runāt, ir izklaidīgi, ar sliktu redzes un dzirdes atmiņu. Daži skolēni patskaņus izrunā īsi, citi neuztver atšķirību tāpēc, ka lasītmācīšanās periodā gari velk skaņas un zilbes. Neprecīza izruna rada kļūdas rakstībā. Lai novērstu īso un garo patskaņu jaukšanu, ieteicami dažādi darba veidi.
1) Noskaidro, kā mainās vārda nozīme, mainoties patskaņu garumam. sals – sāls seja – sēja pile – pīle duša – dūša ada – āda mele – mēle lika – līka suta – sūta lapa – lāpa deja – dēja riti – rīti lupa – lūpa radi – rādi ķepa – ķēpa piķis – pīķis Ruta – Rūta___________________
2) Veido taktēšanas iemaņas. Īso patskani un divskani parāda, izdarot ar plaukstu īsu kustību uz leju, bet garo patskani –, pavelkot ar izstieptu plaukstu pa labi no sevis.
3) Lasa zilbes un vārdus, attiecīgi taktējot zilbes ar garo un īso patskani.
4) Pēc vārdu, teikumu uzrakstīšanas veido paradumu uzrakstīto pārlasīt, neuzkrītoši taktējot ar pildspalvu, – tur pildspalvu virs vārda un vajadzības gadījumā uzreiz liek garumzīmi.
…