Kvalitatīvā uzdevuma nosacījumi stur parādības cēloni, bet uzdevuma risinājuma mērķis ir noteikt sekas.
Kas notiek, ja…?
Piemēri
Kas notiek, ja iztabā ienes ledus gabalu?
Kas notiek, ja uz ratiem uzlikts klucītis, un ratiņus strauji nobremzē?
Kas notiek, ja auklu, kuras vidū iekārts ķieģelis, lejup velk lēni, un kas, ja rauj strauji?
Vagona vidū auklā iekārta lode. Kas notiek, ja vilciens sāk braukt paātrināti, pēc tam vienmērīgi, un tad- palēnināti?
Kas notiek, ja maziem papīra gabaliņiem tuvina elektrizētu ebonīta nūjiņu?
B. Kvalitatīvā uzdevuma nosacījumos minētā parādība ir sekas kāda cēloņa darbībai, bet uzdevuma risinājuma mērķis ie atrast šo cēloni.
Kādēļ…?
Kā izskaidrot …?
Piemēri
Kādēļ, uzpilinot uz rokas odekolonu, šajā vietā rodas vēsuma sajūta?
Kādēļ grūti piecelties no krēsla, nesaliecoties uz priekšu?
Kādēļ uz dažiem priekšmetiem uzpilinātai ūdens lāsei ir lodes forma, bet citur tā izplūst plānā kārtiņā?
Kādēļ ar celofāna maisiņu pēc peldes nevar noslaucīties tikpat labi, kā ar dvieli?
Kā izskaidrot, ka zibens uzliesmojumu mēs reizēm redzam pirms pērkona grāviena, bet reizēm- vienlaicīgi ar to?
C. Kvalitatīvā uzdevuma nosacījumi satur parādības cēloņus, sekas raksturo uzdevumā izteiktais mērķis, bet nav zināms, kā šo mērķi sasniegt.
Kā izdarīt…?
Kā noteikt…?
Kā rīkoties, lai…?
…