15. slaids
Partnera agresivitātes novēršana - psihologi izstrādājuši rekomendācijas, ko darīt, ja partneris kļūst agresīvs:
• Ķildīgi noskaņotam cilvēkam ir veltīgi censties kaut ko pierādīt.
• Labāk apklusti pirmais, lai vēl vairāk nesaasinātu situāciju!
• Neizzobo savu ķildīgo partneri!
• Apvaldi emocijas un neiekaisti!
• Ķildu var pārtraukt aizejot.
• Aizejot necenties demonstratīvi aizsist durvis.
• Sarunu par to, kā atrisināt konfliktu, sāc tad, kad ķildīgais partneris ir nomierinājies.
16. slaids
Konfliktsarunas posmi tiek iedalīti sešās grupās:
• Emociju kontrolēšana - naida, dusmu, aizvainojuma savaldīšana, sasprindzinājuma kontrolēšana. Svarīgi parādīt, ka tu negatavojies noliegt otra emocijas, bet vēlies tikai tās savaldīt, lai varētu izrunāties.
• Vienošanās par noteikumiem:
1) uzmanīga uzklausīšana, nepārtraukšana;
2) mēģināt saprast otra viedokli un nekritizēt to;
3) neizrādīt naidīgumu un dusmas, ja arī nepiekrītat;
4) izturēties ar cieņu vienam pret otru.
Vienam ir jāuzņemas iniciatīva un jāpārrunā šie noteikumi.
• Pozīciju noskaidrošana - noskaidrot otras puses viedokli un uzskatus, svarīgi parādīt, ka viņš ir sadzirdēts un viņa uzskati ir pieņemti. Lai pieņemtu otra uzskatus, tiem nav obligāti jāpiekrīt.
• Slēpto vajadzību un interešu noskaidrošana - iespējams, ka konfliktā iesaistītie dalībnieki savu vajadzību slēptos aspektus neapzinās pietiekami labi. Ir svarīgi tos noskaidrot sarunas laikā. Piemēram, viens grib iet uz kino, bet otrs - uz operu, viens ir nedrošs sabiedrībā, bet otrs tieši vēlas atpūsties lielā cilvēku lokā.
• Alternatīvu risinājuma variantu meklēšana - jāizsaka abu idejas, ar noteikumu, ka vēl netiks lemts, kuru no variantiem vēlāk izmantos. Visa uzmanība jākoncentrē uz nākotni.
• Abpusēji izdevīga vienošanās - apspriež iespējamos risinājuma variantus, pārrunājot, ko katrs iegūs. Ja kāds piekāpjas, tad svarīgi pateikt, ka šāds viņa solis ir nozīmīgs un pārējie to novērtē.
…