10. Secinājumi par bērna runas / valodas attīstību veseluma skatījumā
Dmitrijam ir pilni seši gadi, zēns ir aktīvs un komunikabls. Neskatoties uz to, ka ģimenē lieto divas valodas, mātes valoda ir prioritāra un bērns no trīs gadu vecuma apmeklē latviešu bērnu dārzu. Dmitrijs aug pilnā ģimenē un viņam ir vecākais brālis (8 gadi).
Dmitrijs droši un patstāvīgi runā un stāstā, kad labi izprot uzdevumu. Kad uzdevums ir drusku neskaidrs, bērnam nepieciešama neliela palīdzība, lai iedrošinātu un uzvestu uz pareizu domu.
Bērnam nesagādā grūtības diferencēt un saklausīt skaņas, daudzzilbju vārdu izruna, kādreiz var nesaklausīt garo skaņu.
Bērns pārsvarā atbild uz jautājumiem, bet brīžiem māk arī vairāk izklāstīt savas domas. Bērns prot pareizi locīt lietvārdus, īpašības vārdus, saskaņot tos dzimtē un skaitlī. Par priekšmetu attēliem un sižeta attēliem veido nepaplašinātus un paplašinātus teikumus.
Bērnam ir pietiekoši labs vārdu krājums un bērns labprāt iemācās ko jaunu, seko instrukcijām un skolotājas norādēm.
Apkopojot visus datus, varu secināt, ka bērnam nav ne fonētiski fonemātisko, ne leksisko, ne nopietnu gramatisko traucējumu. Bērnam logopēdiskā palīdzība nav nepieciešama, jo bērna prasmes atbilst vecuma normai. Arī intelektuālās spējas un telpiskā un plaknes orientācija ir vecuma normā.
Var ieteikt grupas skolotājai un vecākiem vairāk trenēt bērna fonemātisko dzirdi un paplašināt bērna vārdu krājumu.
…