Dieva daudzās sejas.
Lai arī Hinduisms bieži vien tiek saprasts kā politeistisks (viņi atzīst apmēram 330 miljonu dievu), tas ir arī monoteisks, kas atzīst vienu galveno ”dievu” – Brahmu. Brahmas būtības ticība ir apņemt, ar domu apkļaut katru realitātes daļu un eksistenci visā lielajā universā. Brahma ir bezpersonisks un nezināms, bieži vien tiek uzskatīts kā tāds, kas eksistē trīs formās: Brahma – Radītājs, Višhu – Sargātājs un Šiva – Iznīcinātājs. Šie Brahmas ”aspekti” ir zināmi arī caur cilvēku pāriemiesošanos, kas notiek neskaitāmas reizes. Ir ļoti grūti sasummēt Hindu teoloģiju, jo neskaitāmās Hindu skolas satur gandrīz visu citu teoloģijas sistēmu elementus. Hinduisms var būt:
1) monistisks – eksistē tikai viena lieta; Sankaras skola.
2) panteisks – eksistē tikai viena dievišķā būtne; tātad, Dievs ir identificējies ar pasauli; Brahmanisms.
3) panenteisks – pasaule ir daļa no Dieva; Ramanujas skola.
4) teistisks – tikai viens Dievs, nošķirts no Radīšanas;
Bhakti Hinduisms.
Sabiedrība.
Kastu sistēmai ir nozīmīga loma hinduistu sabiedrībā, tomēr pēc Indijas neatkarības iegūšanas Indijā kastu diskriminācija ir aizliegta, un zaudē savu popularitāti.
Saskaņā ar senajiem Vēdu rakstiem visas kastas sabiedrībā ir vienlīdz svarīgas, un tās sabiedrības iedalījums pēc tā locekļu veiktā darbā, un pastāv sadarbība sabiedrības kopējās labklājības labā. Saskaņā ar šo izpratni diskriminācija pēc kastām ir patiesās dharmas izkropļojums.
Tomēr, par spīti daudzām reformatīvām kustībām, it īpaši Vēdāntas, bhakti jogas un tantras novirzienos tādi diženu reformatoru kā Svāmī Vivekānandas un Mahātma Gandija vadībā kastu sistēma ir tik dziļi iegūlusies indiešu apziņā, ka pat kristiešu sludinātājiem ir nācies sadalīt baznīcu dievkalpojumus dažādām kastām. Arī dažas musulmaņu kopienas ir saglabājušas kastu iedalījumu.
Indijas kastu sistēma ir izplatīta Dienvidāzijā.
…