1.slaids Franšīze (prezentācija)
Iedomājieties veikalu, kas pieder individuālajam uzņēmumam un kas strādā pēc noteiktas koncepcijas. Ja bizness attīstās veiksmīgi, īpašnieks vēlas atvērt vēl otru, trešo, ceturto utt. veikalu.
Un tad viņam jāalgo personāls, lai tas izpildītu ikdienas darbu, jāmaksā telpu nomas maksa un tamlīdzīgi maksājumi.
Bet var arī savādāk...., ja īpašnieks grib attīstīt un palielināt savu biznesu, bet negrib pats vadīt vēl kādu veikalu, viņš var pilnvarot veikala nosaukumu un biznesa sistēmas otram individuālam uzņēmējam. Par to viņš saņem atlīdzību (noteikto summu vai ikmēneša maksu, kura varētu būt procentuāli atkarīga no pārdošanas apjomiem vai citiem faktoriem). Šinī gadījumā var teikt, ka tas ir franšīzes uzņēmums.
2.slaids (Franšīzes vēsture aizsākās viduslaiku Francijā...)
Franšīzes vēsture sākās viduslaiku Francijā. Pats vārds "frenšaiz" tolaik nozīmēja privilēģiju, ko franču karaļi deva saviem vasaļiem - tās varēja būt, piemēram, tiesības uz medībām karaļa mežos vai ekskluzīvas tiesības tirgot kaut kādas preces.
3.slaids (Franšīzes pamatlicējs mūsdienu izpratnē bija Izaks Zingers, šujmašīnu ražotājfirmas Singer dibinātājs)
Par franšīzes biznesa modeļa pamatlicēju tiek uzskatīts pasaulē pazīstamais šujmašīnu ražotājfirmas Singer dibinātājs Izaks Zingers, kurš savu uzņēmējdarbību sākumā ASV un vēlāk visā pasaulē veica tieši pēc franšīzes principa. 1851. gadā Zingers izgudroja vienu no pirmajām šujmašīnām ar vertikālu adatu un pēc gada to pārdeva par 100 dolāriem. 1854. gadā kopā ar Eduardu Klarku Ņujorkā viņš nodibināja šujmašīnu rūpnīcu „Singer Company” un 19. gs beigās sākās šujmašīnu ražošanas un pirkšanas bums. Zingera mašīnas kļuva populāras Parīzē un ASV. Rūpnīca pārdeva 20 000 mašīnu gadā un pēc vairākiem gadiem atvēra filiāles Amerikā un Skotijā, kā arī citās valstīs. …