Fibonači mākslā !
„Zelta griezums jeb dievišķā proporcija saskatāma gan Ēģiptes, gan Meksikas piramīdās, grieķu tēlniecībā. Grieķi uzskatīja, ka daba ir labākais piemērs, un tā tas arī ir: Dievs radījis pareizu proporciju un pareizu mērenības sajūtu. Pareizās proporcijas ir arī acij tīkamākās,"
atklāj mākslas zinātniece Ieva Kalniņa.
Viņa atgādina, ka renesansē un sengrieķu arhitektūrā lietoti pat speciāli proporciju zīmuļi - cirkuļi, kurus izvelkot, proporcijas bija viegli pārbaudāmas. Viens no pasaulslavenajiem šedevriem un ideālu proporciju piemēriem ir Atēnu Akropole.
Zelta proporciju princips attiecināms arī uz glezniecību, kur formas kontekstā būtiska ir
augstuma un platuma attiecība, savukārt kompozīcijā – zelta taisnstūra vai piramīdas
princips. Viens no zelta griezuma etaloniem ir arī piecstaru zvaigzne, kas labi redzama
Leonardo da Vinči slavenā darba „Mona Līza" kompozīcijā.
Kā uzskatāmu piemēru Ieva min arī Fibonači bieži izmantoto tēlu – gliemezi jeb molusku Nautilus: savā būtībā tā ir spirāle, kas sākas no centra, attīstoties saskaņā ar zelta proporciju likumu.” mākslas zinātniece Ieva Kalniņa.…