Tradicionālā ekonomika
Zems ražošanas organizācijas līmenis;
Iedzīvotāju daļa nodarbojas ar lauksaimniecību un citām samērā vienkāršām darbībām gadiem un pat paaudzēm;
Īpašums ir vai nu kopējs, vai privāts;
Ko ražot, kā ražot un kas patērēs saražoto, visvairāk nosaka tradīcijas.
Brīvā tirgus ekonomika
Tās pamatā:
tirgus,
privātīpašums,
cenu sistēma,
konkurence.
Galvenie brīvā tirgus ekonomikas stimuli:
lielāka alga,
par zemāku cenu nopirkta prece,
gūtā peļņa.
Stimuli būtiski ietekmē ekonomikas dalībniekus, un tas ļauj prognozēt viņu rīcību.
Tirgus ekonomikā viss iegūst preču raksturu - viss ir pērkams, pārdodams, katrai lietai ir sava vērtība, kuru izsaka naudā.
Lēmumu pieņemšanā piedalās katrs pircējs, pārdevējs, un viņi ir brīvi savā rīcībā.
Katrs ražošanas resursu īpašnieks cenšas gūt iespējami lielāku labumu sev, tā dodot vislielāko labumu sabiedrībai kopumā.
Atbildes uz ekonomikas pamatjautājumiem:
Ko ražot? - to, ko grib patērētāji, to, kas uzņēmējam nodrošina peļņu;
Kā ražot? - ar viszemākajām izmaksām, maksimālo peļņu, visefektīvāk;
Kam ražot? - preces patērēs tas, kurš par tām spēs samaksāt. …