Logopēdiskā pārbaude
Dzirdes uzmanības pārbaude;
Telpiskuma uztveres izpēte;
Artikulācijas kustību izpēte;
Mēles kustības;
Zemmēles saitīte- normāla, saīsināta, ar pēcoperācijas mezglu;
Mīksto aukslēju stāvoklis- plakanas, ieapaļas, hiperkinēzes, ūkas noliekums;
Cietās aukslējas- norma, šķeltne, kupolveidīgas;
Zobi- reti, papildus klāt, īsi, gari, ārpus žokļa loka;
Sakodiens- vaļējais priekšējais, sānu, progēnija, prognātija;
Balss- klusa, nazāla;
Elpošana- krūšu, diafragmāla, jaukta;
Runas izteiksmīgums: dikcija ir skaidra vai neskaidra, temps ir normāls, paātrināts vai palēlināts, ritms ir norma vai aritmija.
Skaņu izrunas izpēte- lūdz nosaukt dotos patskaņus, svelpeņus ( z , s ), šņāceņus ( š , ž ), afrikātas ( c , č ) u.c.
Patskaņu izdalīšana vārdos – Anna, Jana, Olga;
Valodas gramatiskās uzbūves izpēte – vārdu pārveidošana locījumos, prievārdu lietošana.
Pārbaudot vārdu krājumu bērnam dizartriķim, jāievēro, ka grūtības bieži sagādā pats priekšmeta nosaukums. Tādēļ, ja bērns nenosauc kādu noteiktu priekšmetu, jāpārliecinās, vai šis vārds ir viņa pasīvajā vārdu krājumā.1
TerapijaPie Bulbārās dizartrijas (parētiskās) formas
Pie izteikta orālās muskulatūras vājuma veic masāžu:
No pieres vidus līdz deniņiem;
No uzacīm pretī galvas matainajai daļai;
Ar īkšķiem glauda vaigus virzienā no deguna līdz ausīm un no zoda līdz ausīm;
Glaudīšanas kustības nedrīkst izraisīt sāpes un izsaukt negatīvas emocijas!
https://www.youtube.com/watch?v=dreWWlaDmFQ
…