Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka
3,49 € Ielikt grozā
Gribi lētāk?
Identifikators:104388
 
Vērtējums:
Publicēts: 26.01.2011.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: 4 vienības
Atsauces: Nav
Darba fragmentsAizvērt

Dadaisms - mākslas un literatūras virziens (Rietumeiropā 20. gadsimta desmitajos un divdesmitajos gados), kuram raksturīga jebkuru estētisko vērtību noliegšana un patvaļas absolutizēšana daiļradē.
Radās 1916.g Cīrihē, Šveicē, izplatījās Berlīnē,Hannoverē, Nujorkā, Parīzē un oficiāli beidza pastāvēt 1924.g.
Pārstāvēts literatūrā (galvenokārt dzejā), tēlotājmākslā, teātrī un grafiskajā dizainā.
Nosaukums “dadaisms” radās nejauši, no nenoteikta satura vārda “dada”
Dadaismu raksturo nihilisms, apzināta iracionalitāte, ilūziju zaudējums, cinisms, pastāvošo mākslas principu noraidījums, tradīciju noliegums.
Dadaisma mākslinieki vērsās pret cilvēces saprātu un līdz ar to arī pret vārdu kā šī saprāta izpausmes formu. Jēdzieni – “šedevrs” un “ģēnijs” - tika noraidīti.
Pirmais patiešām starptautiskais mākslas virziens.
Daļēji ir sirreālisma pamatā.
Par dadaisma aizsācējiem uzskatāmi: vācieši Hugo Balls un Rihards Hīlzenbeks, kā arī rumānisTristans Carā.

Dadaisms tēlotājmākslā
Mākslinieki uz labu laimi savienoja atsevišķus elementus, piemēram, koka gabaliņus, matus, smiltis, auklas, audumu fragmentus, dziju, fotogrāfijas un avīžpapīru.
Radās jaunas formas un tehnikas:
Mercs – dažādu uz ielas savāktu atkritumu (lupatas, autobusa biļetes, mašīnu detaļas u.tml.) kolāža. (Kurts Šviterss – “Mercbūve”)
Fotomontāža, kurā uz plānas virsmas salīmētas no žurnāliem izgrieztas fotogrāfijas
“Rotoreljefs” – vinila disks ar grafisku zīmējumu, kas, diskam griežoties, rada reljefa iespaidu
“Starogramma” – to panāk, nedaudz izgaismojot fotopapīru, uz kura mākslinieks izvieto vienu vai vairākus priekšmetus.
Tā pārstāvji: Fransiss Pikabija (Parīze), Marsels Dišāns (Nujorka, Parīze), Hanna Hoha (Berlīne), u.c.

Marsels Dišāns
Franču mākslinieks, kura darbi sevišķi ietekmējuši dadaisma mākslas attīstību.
Ņujorkas dadaistu grupas atzīts līderis.
1915. gadā Dišāns radīja terminu ready-made, ar kuru viņš apzīmēja ikdienišķu priekšmetu, kam mākslinieks piešķir mākslasdarba statusu.
Eksperimentējis arī ar svešiem mākslas darbiem, piemēram, ar Leonardo da Vinči gleznas “Mona Liza” reprodukciju, piegleznojot tai ūsas un bārdiņu un mainot tās nosaukumu uz “L.H.0.0.Q.”
Darbi: “Vecpuišu izģērbtā līgava, tas pats jeb Lielā glāze”, “Virves dejotāja savu ēnu pavadībā”, “Bērns – karburators”, “A.B.C.D.”, “L.H.0.0.Q”.…

Darbu komplekts:
IZDEVĪGI pirkt komplektā ietaupīsi −5,48 €
Materiālu komplekts Nr. 1311442
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Atlants

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties