Par dadaismu
Dadaisti uzskatīja, ka sabiedrībā, kas slavina cilvēka garīgās vērtības, bet pieļauj cilvēku iznīcību, nav iespējama radoša attīstība un darbība. Dadaisti centās novest līdz absurdam visas estētiskās vērtības, vērsās pret sabiedrības likumiem, morāli, reliģiju, ētiku.
Dadaisti apliecināja sevi visos mākslas veidos. Viņi uzstājās ar aloģiskiem dzejoļiem, trokšņainu mūziku, improvizētām izrādēm un apzināti haotiskiem manifestiem. Izmantoja skrejlapas, plakātus un reklāmas, dinamiskas fotomontāžas, kurās tika apvienoti reālo priekšmetu un pieņemto priekšstatu sadrumstaloti fragmenti.
Ņujorkas ddaistu līderis Marsels Dišāns pārvērta realitāti par mākslas faktu – izstādot atsevišķus rūpnieciski ražotus priekšmetus, piemeram, pisuāru, gleznošana tiak aizstāta ar reālu priekšmetu, tā saukto ready-made.
Velosipēda ritenis
Marsels Dišāns, ready-made, 1913
L.H.O.O.Q
Marsels Dišāns, 1918
Sagriezts ar virtuves nazi
Hanna Heha, 1919-1920
Fansiss Pikabija
Dada vienatnē nesmaržo: tā ir nekas, nekas, nekas.
Tā ir jūsu ceribas: nekas,
kā jūsu paradīze; nekas
kā jūsu elki: nekas,
kā jūsu politiķi: nekas,
kā jūsu varoņi; nekas,
kā jūsu makslinieki: nekas,
kā jūsu reliģija: nekas...
popārts
KAS? KAD? KUR?
KAS? Avangardiskās mākslas izpausme – popārts, kam raksturīgs sabiedrībā populāru cilvēku, pieprasītu masu produkcijas preču attēlošana; mākslas darbu radīšanā izmanto arī attēla atkārtošanu.
KAD? Popārta pirmsākumi meklējāmi 50. gadu Anglijā, ASV popārta uzvaras gājiens sākās 60.gados.
KUR? Šis virziens parādījās Rietumu "labklājības valstu" augstākā uzplaukuma periodā, atbilda laika prasībām un iemantoja skaļu, pat skandalozu slavu.
…