Dodekafonija, jeb sērijmūzika
Iezīmes: dodekafonisks skaņdarbs tika konstruēts pēc stingriem noteikumiem, balstoties uz noteiktu, 12 neatkārtotu skaņu “sēriju”. 50. gados balstoties uz šo principu, tika radīta vēl radikālāka mūzikas sistēma – totālais seriālisms. Par puantilismu sauca “Totāli seriālu” skaņdarbu, kurš sastāv no atsevišķiem “punktiem”, ko atdala pauzes un pārlēcieni. Taču seriālismā nebija vietas iedvesmai tāpēc tas ātri sevi izsmēla
Pārstāvji: I. Stravinskis “Ugunsputns”, “Petruška”, O. Mesiāns, P. Bulēzs, L. Nono.
Aleatorika
Iezīmes: aleatoriku sauc arī par
“nejaušības mūziku”. Šāda tipa
skaņdarbos daži muzikālās formas
elementi netika fiksēti notīs – tie
bija atkarīgi no izpildītāja izvēles.
Vienlaicīgi izpildītājam vajadzēja
izpildīt autora norādījumus, kuri
varēja būt diezgan konkrēti, vai arī
varēja būt ļoti vispārīgi. Aleatorikā
iekļaujas arī mūzika, kuras kompo –
nēšana pakļauta nejaušības principiem.
Pārstāvji: K. Štokhauzens ”Skaņdarbs klavierēm XI”, A. Pusēra opera ”Mans Fausts”, Džons Keidžs “Pārmaiņu mūzika”.
Elektroniskā mūzika
Iezīmes: elektroniskā mūzika radās eksperimentu ceļā. Tajā tika paplašināts izmantotais skaņu diapazons. Šādas mūzikas izveidošanai tika izmantoti elektroniskie ģeneratori. Visai strauji izplatījās arī konkrētā mūzika, kurā bija iekļautas ikdienas dzīves skaņas( maisiņu čaukstoņa, ūdens čalas, smiekli, sarunas, ) tās tika pārveidotas montējot un atskaņojot ierakstus dažādos ātrumos.
Pārstāvji: P. Šefērā opera “Orfejs”.
Sonorika
Iezīmes: sonoriku mēdz saukt arī par “krāsaino skaņu slāņu mūziku”. Sonoriska skaņdarba pamatelementi ir nevis atsevišķi mūzikas toņi, bet sapludināti daudzskanīgi klasteri, kuros nav iespējams izšķirt atsevišķas skaņas. Sonoristikā izšķir divus variantus – sonorais impresionisms un sonorais ekspresionisms. Sonorajam impresionismam raksturīgas smalkas skanējuma stipruma un blīvuma gradācijas, kā arī nenoteikts ritms. Sonorais ekspresionisms ir skarbāks un emocionālāks, tur spēcīgāk izpaužas tiešā fizioloģiskā
iedarbība, kādu klausītājā rada
tembrālie un dinamiskie slāņi.
Pārstāvji: K. Pendereckis “Poli –
morfija”, “Hirosimas upuru aprau –
dāšana”, Ģ. Ligeti “Atmosfēra”. …