l). Būvvalžu darba procesa uzlabošanas iespējamie priekšlikumi.
Valsts būvinspekcijas problēmas:
1) cilvēkresursu un finansu resursu trūkums. Vidējā darba samaksa valsts būvinspektoram sastāda
ap 200 Ls, kas ir neatbilstoši nepieciešamajai kvalifikācijai un darba pieredzei.
Lielāko daļu laika būvinspektoriem ir jāvelta sūdzību izskatīšanai, iespējamais risinājums varētu būt šo
darbu uzticēt mazāk kvalificētiem speciālistiem, būvinspektorus pieaicinot tikai kā ekspertus. Uz doto
brīdi veidojas personāla mainība un novērojama parādība, kad valsts būvinspektori aiziet strādāt uz
pašvaldību būvvaldēm, kur augstāk apmaksāts būvinspektora darbs. Būvniecībā katru gadu Latvijā tiek
izsniegts pāri par 10 000 būvatļauju, tātad attiecīgi uzsākta tikpat daudz objektu celtniecība. Valsts
Būvinspekcijas darbības specifika ir ļoti plaša –materiālu atbilstības noteiktiem standartiem kontrole
būvobjektos un tirdzniecības vietās, drošības sertifikātu izsniegšana (mazajiem HES), būvprojektu
ekspertīzes organizēšana u.c. Kopumā Valsts būvinspekcijā strādā 18 inspektori, kuri kopumā gadā spēj
izkontrolēt 2000 būvobjektu.
2) Pieaugošs saņemto sūdzību skaits. Pēdējo gadu laikā Valsts būvinspekcijā saņemto sūdzību
apjoms ir ievērojami pieaudzis līdz pat 500 sūdzībām gadā. Saņemot sūdzību būvinspektoram ir
pienākums apmeklēt konkrēto objektu, uzklausīt gan sūdzības iesniedzēju, gan pašvaldības speciālistus,
pārbaudīt dokumentus - projekta dokumentāciju. Tas ir darbietilpīgs process un ņemot vērā ierobežotos
būvinspekcijas resursus un ierobežoto atbildes sniegšanas laiku sūdzību skaita pieaugums attiecīgi
mazina pieņemto lēmumu kvalitāti.
3) Būvinspektoriem nākas saskarties ar gadījumiem, kad nav iespējams pārbaudīt iesniegtās
sūdzības pamatotību, jo nav tiesību ieiet privātā objektā bez īpašnieka piekrišanas. …