Datums – 03.11.2008.
Klase – 1.klase
Stunda – Latviešu valoda un literatūra
Temats – Divskaņi
Stundas mērķis – Apgūt divskaņus un iemācīties tos rakstīt.
Mācību saturs – Pēc I. Osmaņa divskaņi ie, ei.
Stundas uzdevumi – 1. Attīstīt panemātisko dzirdi;
2. Nostiprināt lasīšanas prasmes;
3. Veidot prasmes rakstīt un izprast divskaņus.
Stundas gaita – Iepazīstinu skolēnus ar jauno vielu – divskaņi. Sadalu skolēnus 2 grupās (9 un 10 skolēni), katrai grupai iedodu divskaņus – ie, ei, lai skolēni tos kopīgi izkrāso, tad katrs grupas dalībnieks tos izrunā, lēni iedziļinoties, sadzirdot paša teikto. Tad atver pierakstu burtnīcas un ieraksta šos divskaņus. Rakstu uz tāfeles un skolēni raksta burtnīcās katru zilbi izrunājot skaļi – lie, mie, nie, sie, slie un pabeidzot to, piemēram, lie – liela. Turpinām ar vārdu ierakstīšanu burtnīcā – Ieva, Liene, Liena. Noskaidrojam, ka vienam vārdam var būt vairākas nozīmes – Ieva – koks, Ieva – meitenes vārds. Piedāvāju skolēniem ar dotajām zilbēm un vārdiem izdomāt teikumus un ierakstīt tos burtnīcā, tad skaļi lasot, analizējām tos. Noskaidroju vai klasē ir skolēni, kuru vārdi ir ar šiem divskaņiem. Arī tos ieraksta burtnīcā – Ieva, Einārs. Sadalu skolēnus pāros: zēns – meitene. Izdalu darba lapas (skat. Pielikuma Nr. 1), lai veiktu 1 uzdevumu – kopīgi izkrāso attēlu, katrs pāris nolasa tekstu. Piedāvāju lomu spēli – par doto attēlu izdomā mazu dialogu un lomās to nolasīt, iesaistot mācītos divskaņus ie, ei.
Stundas noslēgumā katram individuāli dodu uzdevumu darba lapā savienot attēlu ar divskaņiem ie, ei. Pēc darba paveikšanas katrs skolēns izrunājot divskaņus pastāsta klasesbiedriem, ko ar ko ir savienojis.
Pašanalīze
Lai sagatavotu mācību stundu latviešu valodā, jau laicīgi vienojos ar skolotāju par tēmu, skolēnu spējām. Skolotāja parādīja mācību grāmatu, darba lapas, kā arī iepazīstināja ar izglītības programmu. Uzskatu, ka man paveicās ar skolotāju, jo viņa bija ļoti atsaucīga, draudzīga un komunikabla.
Pirms latviešu valodas stundas iepazinos ar skolēniem, pastāstīju, ka dažas nedēļas darbošos kopā ar viņiem. Pašai bija neliels satraukums, jo jauna, nepierasta vide, jauni skolēni, skolotāja. Sākās stunda, izgāju klases priekšā – iepazīstināju skolēnus ar stundas tēmu. Skolēni aktīvi darbojās līdzi. Jutu, ka skolēni izprot tēmu, piedāvāju darba lapas – skolēni darbojās pārī, jautāja – ja nesaprata, uzskatu, ka stunda izdevās, skolēniem uzdevumi īpašs grūtības nesagādāja. Neviens uzdevums – nebija par smagu, visi darbojās. Skolēniem bija vērojamas labas lasītprasmes. Stundas vidū jutu, ka jūtos aizvien brīvāk un sapratu, ka nemaz tik grūti man nebija, kā sākumā domāju. …