1.uzdevums: Varas veidi organizācijā.
„Vadītājs“ un „vara“ uzņēmumā ir nesaraujami cieši saistīti jēdzieni. Vara ir potenciāla iespēja ietekmēt uzvedību, mainīt notikumu gaitu, pārvarēt pretestību un panākt, lai cilvēki darītu to, ko citos apstākļos viņi nedarītu.[1,38.lpp.]
Vara ir iespēja manipulēt ar citiem vai mainīt viņu uzvedību, taču autoritāte ir varas avots un padara to nelikumīgu, t.i., dod tiesības manipulēt ar citiem. Varai kā tādai nekādu tiesību nevajag. Savukārt ietekme ir plašāks jēdziens nekā vara, tā ietver iespējas mainīt cilvēkus visparīgākā veidā – mainīt viņu apmierinātību ar darbu, darba izpildi. Ietekme ir ciešāk saistīta ar līderību nekā vara.
Uzņēmuma vara ir saistīta ar autoritātes izmantošanu. Autoritāte ir formālā vara, kura ir indivīdam, pateicoties viņa statusam uzņēmumā. Amerikāņu psihologi Džons Ivancevičs un Maikls
Matesons nosauc šādas autoritātes iezīmes uzņēmumā.
1. Autoritāte ir personas statusa sastāvdaļa. Indivīdam ir autoritāte tāpēc, ka viņš ieņem noteiktu amatu, bet nevis tāpēc, ka viņam būtu kādas specifiskas personības īpašības.
2. Padotie pieņem šo autoritāti. Indivīdam ar likumīgas autoritātes statusu pakļaujas tāpēc, ka viņam ir likumīgas tiesības.
3. Autoritāte tiek izmantota vertikāli. Uzņēmuma hierarhijā autoritātes virzībai ir no augšas uz leju.
Varas pētījumi uzņēmumā galvenokārt balstās uz vācu filozofa Maksa Vēbera darbiem. Analizējot atzīto (leģitīmo) varu, Vēbers izšķīra četrus šādas varas veidus:
Uz tradīciju balstīta vara, piemēram, monarhija un tās pēctecības princips, ja sabiedrībā tā ir pieņemta kultūras norma.
Uz racionāli likumīgiem principiem balstītā vara, piemēram, uz likuma pamata ar vispārēju piekrišanu ievēlēta vara.
Harismātiskā vara, kura balstās uz personības īpašām spējām un sekotāju gatavību pakļauties šai personībai.
Vara, kura balstās uz personas profesionālo kompetenci (eksperta vara).…