Lai būtu no diagrammas saprotams, ieviesu apgalvojumiem saīsinātus apzīmējumus:
Paša nevēlēšanās mācīties – nevēlēšanās - A
Skolotāja nespēja ieinteresēt – skolotājs - B
Skolas vides ietekme – vide - C
Nepietiekama pieejamība informācijai – informācija - D
Klases kolektīva ietekme – kolektīvs - E
Laika trūkums (citas nodarbības svarīgākas) – laiks - F
Nav skaidra nākotnes mērķa – mērķis - G
Citi iemesli
Veicot šo analīzi bija iespējams pētīt, kurš, skolēnuprāt, ir galvenais faktors, kas nosaka viņu zemo sekmju līmeni. Grūti bija uz ražošanu vērsto analīzi izdomāt un pielāgot izglītībai. Bet tā dati ir reāli, jo es veicu reālu skolēnu aptauju, tad domāju, ka ir vērts šo pētījumu analizēt skolotāju kolektīvā un izejot no šeit atklātajām problēmām, pieņemt lēmumus mācību procesa uzlabošanai.
Dīvaini man likās, ka skolēni min laiku (citas nodarbes) kā sekmju līmeņa rādītāju. Tas liek domāt, ka skolēni neprot plānot laiku un noteikt, kas ir prioritāte.
…