Skolēnu un skolotāju saskarsmei ir ļoti liela nozīme skolēna izveidē. "...saskarsme ir vērtējama kā nozīmīgākais cilvēka darbības veids, kas līdzās izziņai un darbam veido personību..." [4.;101.]. Tādēļ ir būtiski uzzināt faktorus, kuri ietekmē skolēna un skolotāja attiecības, kopdarbību. Ir svarīgi zināt, apzināties cēloņus, kuri iespaido cilvēku. "Informācijas ievadīšana nenotiek tieši, bet caur savdabīgiem "uzticēšanās" un "neuzticēšanās" filtriem. Šie filtri absolūtu patiesību padara nepatīkamu, nepieņemamu un otrādi...", raksta Ā.Karpova un I.Plotnieks [2.;11.].
Tādēļ es pievērsos šīs problēmas izpētei. To darīju izmatojot divas pedagoģiskās pētīšanas metodes:
darbs ar literatūru;
aptaujas metodes (anketēšana).
Anketu sastādīju, lai tuvāk iepazītos ar cēloņiem, kuri ietekmē skolotāja un skolēna saskarsmi. Darba mērķis ir izzināt faktorus, kuri gan palīdz, gan arī traucē veiksmīgai skolēna un skolotāja kopdarbībai.
Saskarsme - cilvēku mijiedarbības process. Viens no saskarsmes aspektiem ir komunikatīvais aspekts jeb saskarsme kā informācijas apmaiņa. Starp komunikācijā iekļautajiem indivīdiem pastāv zināmas, dažkārt visai sarežģītas attiecības un katrs no indivīdiem ir subjekts. [2.;11.]. To bieži vien aizmirst skolotāji, uzskatīdami skolēnu par iedarbības objektu un autoritāro vadīšanas stilu par vislabāko, atbilstošāko mācību procesam. Tomēr skolotāja un skolēna attiecību galveno principu varētu formulēt šādi: pēc iespējas lielākas prasības pret cilvēku un pēc iespējas vairāk cieņas pret to. A. Zaharova apgalvo: "...sevišķi svarīgi ir sakaros ar vecāko klašu skolēniem nelietot autoritāro stilu...". [5.;58.]. …