Secinājumi un priekšlikumi
Izejot pirmsdiploma praksi, autore izstrādāja šādus secinājumus:
1. Prakses uzņēmums SIA Firma “X” ir ražošanas uzņēmums, kura galvenais darbības veids ir metālapstrāde un mašīnbūve. Kopējais apgrozījums 2012. gadā attiecībā pret 2011. gadu ir samazinājies par 26,8 %. Eksports samazinājies par 31,4% un pasūtījumi iekšējam tirgum par 18,5%. Sakarā ar tik būtisku apgrozījuma lejupslīdi, uzņēmumam ir grūtības nomaksāt savas kredītsaistības.
2. Uzņēmums kārto grāmatvedību atbilstoši likumam „Par grāmatvedību”, Gada pārskatu likumam, Ministru Kabineta noteikumiem Nr. 585 „Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju”, nodokļu likumdošanas un citiem spēkā esošiem grāmatvedības normatīvajiem aktiem.
Uzņēmumā ir arī uzņēmuma vadītāja apstiprināti grāmatvedības organizācijas dokumenti, kuri ir noformēti noteikumu, norādījumu, nolikumu vai instrukciju veidā. Grāmatvedības organizācijas dokumenti ir apstiprināti 2005. gadā un ir novecojuši.
3. Katra vadītāja, tāpat kā visu darbinieku, pienākumus, atbildību un uzdevumus būtu jānosaka ar viņiem noslēgtajā darba līgumā un amata aprakstā. Pētāmajam uzņēmumam pastāv tikai darba līgums, kurā ir viena teikuma ieraksts par veicamo darbu. Amata apraksta uzņēmumam nav.
4. Uzņēmuma grāmatvedības uzskaites procesu nodrošina grāmatvedība kā uzņēmuma patstāvīga struktūrvienība, kuru vada galvenā grāmatvede. Galvenā grāmatvede ir tieši pakļauta rīkotājdirektoram.
5. Darba organizācijas dokumentu sastādīšana pārsvarā ir grāmatvežu kompetencē, taču ne visus darba organizācijas dokumentus sastāda grāmatvedībā. Ir vesela virkne dokumentu, kurus sastāda materiāli atbildīgās personas un ražošanas meistari. Avansa norēķini būtu jāsastāda norēķinu personām. Uzņēmumā pēc norēķinu personu iesniegtajiem attaisnojuma dokumentiem, avansa norēķinu sastāda grāmatvede.
Balstoties uz secinājumiem, darba autore izvirza šādus priekšlikumus:
1. Sakarā ar grūtībām nomaksāt savas kredītsaistības, SIA Firmas „X” vadībai veikt pārrunas ar banku par kredītsaistību refinansēšanu un kredītsaistību atmaksas termiņa pagarināšanu.
2. Pārskatīt uzņēmuma vadītāja apstiprinātos grāmatvedības organizācijas dokumentus, veikt labojumus un aktualizēt tos saskaņā ar aktuālo likumdošanu, lai izvairītos no kļūdām grāmatvedības uzskaitē.
…