Ievads
Datu bāzes ir paredzētas informācijas glabāšanai, un ērtai izgūšanai. Datu bāzēs iespējams glabāt lielus informācijas apjomus, un ātri iegūt kādu informāciju, kas atlasīta pēc viena vai vairākiem kritērijiem. Tā kā apstrādājamo datu apjomi ir ļoti lieli, tad atlasīt vajadzīgos datus manuāli kļūst grūti, pat neiespējami. Tāpēc DBVS ļoti plaši tiek pielietota SQL valoda (Structured Query Language), kas paredzēta, lai veiktu dažādas manipulācijas ar datu bāzēm – tabulu radīšana, to pārveidošana un datu apstrāde, taču visplašāk šī valoda tiek pielietota tieši datu atlasīšanai.
Relāciju datu bāzes pašlaik pasaulē tiek pielietotas visplašāk. Un lai gan arvien lielāku popularitāti iegūst arī cita veida datu bāzu tipi, tie aizņem tikai nelielu daļu no visām datu bāzēm. Relāciju datu bāzēs visi dati tiek organizēti tabulu veidā, kur kolonas satur kāda atribūta vērtības dažādiem objektiem, bet pa rindām izvietoti ieraksti, kas glabā visu informāciju par vienu konkrētu objektu. Datu bāzu glabāšanai un apstrādei tiek izmantotas daudz un dažādas datu bāzu vadības sistēmas (DBVS). Populārākās ir MS Access, Oracle, dBase u.c. Katrai no tām ir savas priekšrocības un savi trūkumi. Un katra no tām ir vairāk vai mazāk piemērota kāda konkrētāka uzdevumu tipa risināšanai. Piemēram, Oracle ir labi piemērota lielu datu bāzu veidošanai un uzturēšanai.
PowerDesigner ir CASE rīks, kas paredzēts datu bāzu projektēšanai. Tas ir relatīvi vienkāršs un intuitīvi saprotams rīks, tāpēc nav jābūt lielam speciālistam datu bāzu jomā, lai sāktu darbu ar PowerDesigner. Ar tostrādājot nav par jāpārzina valods SQL, jo ir paredzēta ļoti ērta iespēja konstruēt datu bāzi izmantojot jau gatavas komponentes, kā, piemēram, realitātes, saites, lomas utt. Visu SQL skriptu programma uzraksta automātiski lietotāja vietā, bet lietotājam pirms datu bāzes veidošanas no izveidotā skripta ir iespēja to koriģēt tādējādi pielāgojot savām vajadzībām.
Datu bāzes priekšmetiskais pamatojums
Laboratorijas darba gaitā tika izveidota datu bāze mazumtirdzniecības uzņēmumam, kas iepērk preces vairumā no piegādātājiem un pēc tam pārdod tos.
Uzņēmumam ir vairākas filiāles, katra no kurām atrodas savā telpā (ofisā), pie kam katrā ofisā var atrasties ne vairāk kā viena uzņēmuma filiāle. Var rasties situācija, ka uzņēmums iegādājas jaunas telpas filiāles veidošanai, bet filiāle vēl nav izveidota, taču nevar būt tā, ka filiāle jau pastāv, bet tai nav sava ofisa.
Uzņēmumā strādā dažādi darbinieki – menedžeri, kas organizē filiāles darbību, tehniķi, kas veic dažādus tehniska veida darbus, kas saistīti ar telpu apkopšanu un kasieri, kas tieši nodarbojas ar preču mazumtirdzniecību. Tā kā uzņēmuma filiāles var atrasties netālu, tad daži darbinieki, piemēram, menedžeri var strādāt reizē divās filiālēs, un protams, ka vienā filiālē vienmēr strādās vairāki darbinieki.
Lai labāk varētu analizēt pircēju aktivitāti, kā arī organizēt dažādas akcijas, piemēram, atlaides pastāvīgiem klientiem, tiek veikta arī klientu uzskaite. Atsevišķi tiek piefiksēts arī katrs klienta pirkums. Viens klients var veikt vairākus pirkumus, bet katram pirkumam ir obligāti jābūt vienam cilvēkam, kas to ir veicis – klients.
…