2. Metodika- ceturtais liekais.
Šī metodika ir domāta pārbaudot bērna intelektuālo attīstību, mācīšanās stilu. Ir izgudrota 40-tajos gados. Standartizēta, var izmantot sākot ar 5 gadu vecumu līdz mūža galam.
Metodika sastāv no kartiņām, kurā atrodas 4 priekšmeti. Respondentam piedāvā uz A4 formāta lapas 2 šāda veida kartiņas, kur katrā kartiņā ir 4 priekšmeti, lietas. Piemēram, zilonis, zoss, spainis, tauriņš. Sākumā pajautā, vai saprot, kas te ir attēlots. Tad seko uzdevums- nosauc lieko!
Pirmsskolas vecuma bērns nevar atbildēt uz jautājumu, kāpēc tā domā. Bērnam ar labu attīstību jāatbild uz vismaz 10 kartiņām no 12. Bērniem, kuriem ir savdabīgs intelekts, cita tipa intelekts, var pateikt priekšā, nedaudz palīdzēt:
1) noskaidrot, kas attēlots;
2) likt nosaukt šos priekšmetus, kam tie ir domāti, ko dara ar šiem priekšmetiem utt.
“Ceturtajā liekajā” 2 pakāpes:
1) vieglākā pakāpe- “kas kopīgs?”;
2) grūtākā pakāpe- “kas ir lieks?”.
“Ceturtais liekais”- ar to mēs nosakām:
cik orientēts uz pieaugušo. Var spriest- ja ir orientēts uz pieaugušo, bērns labi mācīsies. Meitenes ir vairāk orientētas uz pieaugušo.
Bērna domāšanas tempu. Izmantojot kartiņas- stāstu, rādu. Tās ir dažādas. Viens nesader. Kurš jāizmet no kartiņas? Vai tu saproti?
Cik no kartiņām atbild pareizi. Ja no 10 uz 9 atbild pareizi, tad tas ir labi.
Vai ir drošs savās atbildēs, vai skatās. Bērnam ir stingras, ļoti augstas prasības, ja viņš paņem, ieliek, noliek vietā utt. Ja vecāki viņu ir spieduši pie kārtības- bērns zaudē spontanitāti un brīvību. Iekšēji ir dedzīgs, ātrs.
Tas nozīmē, ka bērnam ārēji ir tolerants attieksme pret pieaugušo, taču iekšēji- netoleranta. Ko darīt? Lai bērnu rehabilitētu- ar mums sāk būt drošāks, pārbauda “cik var”, sāk uzvesties slikti- dara, ko vēlas- tas ir gadījumos, kad paliek normālāki. Pēc tam izveidojas iekšēja motivācija.
Ar šo metodi, mēs varam noteikt spēju redzēt kopveselumā. Analīze, sintēze.
…