1. IEVADS
Šķirošanas uzkalns ir galvenais elements šķirošanas stacijās. Šķirošanas uzkalns ir sarežģītu elementu kopums, kas ietver sevī ceļus, signalizācijas iekārtas, bremzēšanas iekārtas un to vadību, apgaismojuma, sakaru un citas iekārtas.
Šķirošanas uzkalnu projektēšanā vagoni tiek iedalīti sekojošās ritējumu grupās:
1. ļoti slikti;
2. slikti;
3. labi;
4. ļoti labi.
Ļoti sliktu un labu (arī ļoti labu) ritējumu īpašības tiek pielietotas aprēķinot intervālus starp vagonu atkabēm uz sadalošām pārmijām un bremzēšanas pozīcijām.
Uzkalna nolaišanas daļas profils un bremzēšanas iekārtu jauda tiek aprēķināti ņemot vērā ļoti laba ritējuma nolaišanas nosacījumus.
Projektējot uzkalnu tiek pieņemti nelabvēlīgi (pretvējš, zema gaisa temperatūra, sarežģīts ceļš) un labvēlīgi (ceļavējš, augstāka gaisa temperatūra un viegls ceļš) vagonu noritēšanas apstākļi. Sarežģīts ceļš skaitās tas, kuru pārvarot tiek zaudēts maksimālais enerģētiskais augstums, viegls ceļš – tas, kam zaudēto enerģētisko augstumu summa ir vismazākā.
Ņemot vērā nelabvēlīgus apstākļus, tiek aprēķināts uzkalna augstums un intervāli starp atkabēm uzkalna nolaišanas daļā.
Ņemot vērā vagonu nolaišanas labvēlīgos apstākļus tiek aprēķināts uzkalna profils un bremzēšanas iekārtu jauda.
…