Runas veidi atkarībā no iemesla un klausītāju loka:
1.Pārliecināšanas runa (arī viedokļa izteikšanas) :
Vissvarīgākais profesionālās, komerciālās, politiskā vai sabiedriskās runas veids;
Tiek teikta, ja runātājam ir svarīgi pārliecināt citus par kādu viedokli vai arī pamudināt uz noteiktu rīcību;
Runātājs vienmēr pārstāv vai nu kādu viņam uzdotu, vai arī savu viedokli;
Ir rīcības mērķis, uz kuru vērsta visa runa, un tā sasniegšanai argumentācija parasti tiek izteikta vienpusēji;
Runas izklāsts aprobežojas ar būtisko;
Iedarbojas uz klaus. gribu un jūtām;
Nobeigumā tiek izteikts aicinājums.
2.Informatīva runa (arī lietišķs priekšlasījums):
Mērķis ir lietu atspoguļošana un izskaidrošana, kā arī informāc. vai zināšanu sniegšana;
Saturs tiek pasniegts bez personiskā vērtējuma;
Pirmām kārtām iedarbojas uz klaus. izpratni.
3.Svētku runa:
Centrā ir noteikts iemesls, kāpēc cilvēks vēlas sacīt runu, tādējādi godinādams kādu personu vai notikumu;
Jābūt īsai;
Vērsta uz klausītāja sirdi un izjūtām, mazāk uz izpratni;
Bieži beidzas ar tukšu frāžu apkopošanu.…