1.1. Skolvadība
Galvenie izglītības mērķi, uzdevumi un pakāpes Latvijā
IZGLĪTĪBA ir mērķtiecīgs PERSONĪBAS ATTĪSTĪBAS PROCESS un REZULTĀTS. Tā ir visa cilvēka mūža laikā notiekošā izglītošanās un izglītošana, kā rezultātā veidojas un pilnīgojas viņa garīgā un garīgi fiziskā kvalitāte - IZGLĪTOTĪBA.
IZGLĪTĪBA ir personiska, sabiedriska un vispārcilvēciska PAMATVĒRTĪBA. Socioloģiskā skatījumā izglītība saprotama ari kā CILVĒKDARBīBAS un SABIEDRĪBAS (valsts) DZĪVES NOZARE.
IZGLĪTĪBAS PAMATPRINCIPI ir humanitātes, demokrātiskuma. individualizācijas, radošās darbības, tautiskuma, tikumiskuma. profesionalitātes, zinātniskuma.
sistēmiskuma un mūsdienīguma principi.
IZGLĪTĪBAS MĒRĶIS ir RADĪT ikvienam cilvēkam IESPĒJAS veidoties PAR GARĪGI UN FIZISKI ATTĪSTĪTU BRĪVU un ATBILDĪGU RADOŠU KULTŪRAS PERSONĪBU.
No izglītības mērķa izriet GALVENIE IZGLĪTĪBAS UZDEVUMI:
- sekmēt zinīgas, prasmīgas un audzinātas, tikumiski un estētiski attīstītas darbīgas personības veidošanos, kurai raksturīga jūtu, intelekta un gribas harmonija, veicināt tās garīgo un fizisko spēju un varējuma izkopšanu;
sekmēt tāda demokrātiskās sabiedrības cilvēka izaugsmi, kas spēj patstāvīgi saskatīt un lietpratīgi risināt dzīves problēmas, apzinās piederību ģimenei, tautai, Latvijas valstij un cilvēcei, atbild to priekšā par savu rīcību, ir brīvs un tolerants kā uzskatos, tā darbībā;
sekmēt nacionālās kultūras un cilvēces kultūras vērtību radoša apguvēja un bagātinātāja izaugsmi;
-.sekmēt tāda kompetenta, konkurētspējīga profesionāļa tapšanu, kas ir spējīgs pamatoti izvēlēties, īstenot un virzīt savu sociālo karjeru, strādāt izraudzītā darba jomā Latvijas valsts, ģimenes un paša labā, pilnveidot profesionālo meistarību vai elastīgi mainīt profesiju;
- radīt apstākļus cilvēka mūžizglītibai zinātnes, mākslas un tehnikas mūsdienu līmeni. izglītošanās motivācijas paaugstināšanai, izglītības ieguves iespēju lietpratīgai izvēlei un izmantošanai.
IZGLĪTĪBAS PAKĀPES ir pirmsskolas izglītība, pamatizglītība, vidējā izglītība un augstākā izglītība.
Izglītības ieguvi īsteno, secīgi pārejot no vienas izglītības pakāpes uz otru. Izglītošanās katrā nākamajā pakāpē ir iepriekšiegūtās izglītības turpinājums.…