Par budžeta procesa jēdzienu pasaules ekonomiskajā literatūrā domas dalās.
Budžeta process ir budžeta sagatavošanas process, līdzeklis plānošanā un kontrolē, finanšu vadībā un regulēšanā, tas ir dialogs starp politiķiem.
Valsts budžeta apspriešana un apstiprināšana likumdošanas līmeni. Budžeta procesā izšķir četrus etapus:
1.Valsts budžeta projekta sagatavošana
2.Valsts budžeta apspriešana un apstiprināšana likumdošanas līmenī
3.Valsts budžeta izpilde
4.Valsts budžeta izpildes kontrole.
Bet savukārt grāmatā "The politics of public budgeting" I.S.Rubina ar budžeta procesu saprot tikai budžeta sagatavošanas procesu. Budžeta process attiecināms uz lēmumu pieņemšanu par budžetu. Minētās grāmatas autors uzskata, ka valsts budžeta sagatavošana ir gan tehniska, gan politiska lieta. Budžeta sagatavošanas lēmumu pieņemšanai jābūt elastīgai, piemērotai un pārtraucamai, kas saistās ar piecu, daļēji atkarīgu lēmumu pieņemšanu par: ieņēmumiem, pašu sagatavošanas procesu, izdevumiem, par ieņēmumu un izdevumu līdzsvaru un ieviešanu dzīvē.
Polititologs Ārons Vildavskis ir veicis budžeta sastādīšanas procesa analīzi. Viņš secina, ka tā kā budžeta finansējums ierobežo dažādu valsts iestāžu darbību, ierēdņi cenšas pēc iespējas palielināt savus budžetus. Tajā pašā laikā finansētajās institūcijas cenšas piešķirt budžeta iestādēm tik lielu finansējumu, lai tiktu apmierinātas ierindas vēlētāju vēlmes un tādējādi tiktu attaisnota to politiskā uzticība. Budžeta veidošanu Ā.Vildavskis raksturo kā ierēdņu un politiķu mijiedarbību, kas ir visu lēmumu pieņemšanas procesa pamatā. Pēc viņa uzskatiem, galvenais nākošā gada budžeta lielumu noteicošais faktors ir iepriekšējā gada budžets. Savukārt daži ekonomisti, kuri saprot lēmumu pieņemšanas procesu kā aprēķinu, kurā tiek ņemti vērā dažādi budžeta labumi un šo labumu sasniegšanas izmaksu salīdzinājums, augšminēto apgalvojumu neatbalsta. Tam par iemeslu ir ekonomika valdošais pieņēmums, ka lēmumu pieņemšanas process ietver visu ietekmējošo faktoru vienlaicīgu apzināšanu.…