-
Valodas un runas psiholoģija
2. Valodas izcelsmes teorijas
1. Skaņu atdarināšanas jeb onomātiskā teorija (16., 18.gs.) – vārdi cēlušies, atdarinot dabas skaņas. Piemēri: vējš šalc, kaķis ņaud, dzeguze kūko.
2. Vārdu izsaucienu teorija (19.gs., franču filozofs Ludvigs Noarē [Ludwig Noiré] [1829 - 1889]) – darba gaitā cilvēkiem ir dažādi izsaucieni, lai saskaņotu rīcību. Valoda rodas ar darbu, paralēliem procesiem. Vairāk akcentē piepūli, nevis emocijas. Piemēri: heijā!, viens, divi, reizē!
3. ??? teorija (19.gs. beigas, saistīta ar marksistisko mācību, Frīdrihs Engelss [Friedrich Engels, 1820 - 1895]) – tiek akcentēta valodas izcelsmes sociālā situācija/sadarbība/nepieciešamība sarunāties, kas nosaka valodas izmantošanu.
4. Apziņas attīstības teorija jeb darbības teorija (Aleksejs Ļeontjevs, 1903 - 1979). Krievijas psiholoģijā. Viena no teorijām, kas izskaidro arī apziņas izcelsmi. Saista valodas izcelsmi ar apziņas attīstību un darbarīku izgatavošanu, spēja paredzēt ideālo plānu, kas notiks uz priekšu. Ja pērtiķis norauj zaru, lai kaut ko aizsniegtu, zars pēc tam vairāk netiek izmantots, bet, izgatavojot darbarīku, tas tiek izmantots arī vēlāk, t.i. - tiek radīts ideālais plāns. Darbarīkiem jāizdomā pielietojums, tos jāizgatavo, jānosauc, noteiktās situācijās jāizmanto. Tādējādi darbarīku izgatavošana apziņā sāk veidot ideālo plānu, cilvēks kļūst neatkarīgs no pašreizējās situācijas, paplašinās apziņa un vārdu krājums.
5. Morfoloģiskās valodas izcelsmes teorijas – pievērš uzmanību vārdu sastāvdaļām, cilvēka uztveres īpatnībām saistībā ar valodu.
6. Natīvisma teorija (Wolfgang Köhler, 1887 - 1967) – uztveres fenomens ar skaņu izmantošanu apzīmējumos.…
Lekciju pierakstu kopsavilkums + no citiem avotiem savākts materiāls ar ilustrācijām studiju kursā "Valodas un runas psiholoģijām" 1.Valodas izcelsmes teorijas. 2.Ļeontjeva valodas un apziņas veidošanās teorija. 3.Valodas pielietošanas priekšnoteikumi runas procesā. 4.Valodas pielietošanu raksturojošās īpatnības. 5.Kultūras ietekme valodas lietošanā. 6.Runas procesa saistība ar galvas smadzeņu darbību. 7.Bērna valodas attīstība saistībā ar kognitīvo procesu un komunikāciju attīstību. 8.Aprūpētāja un bērna komunikāciju nozīme valodas attīsībā. 9.Mazbērnu runu (mātes runas veids ar bērnu) raksturojošās pazīmes. 10.Mazbērnu runas nozīme bērna valodas attīstībā. 11.Bērna emociju izpausmes apguve ģimenē. 12.Bērna egocentriskās runas loma bērna domāšanas attīstībā- Ž. Piažē un L.Vigotska uzskatu līdzība un atšķirības. 13.Vārda nozīmes apguve un jēdziena veidošanās -L.Vigotska pētījumi. 14.Iekšējās runas veidošanās, tās loma domāšanā -L.Vigotska uzskati. 15.Bērna spontānās un zinātniskās valodas savstarpējā saistība L.Vigotska uzskati. 16.Bērna valodas attīstības teorijas: iemācītās uzvedības teorija, psiholingvistiskās teorijas(sintaktiskā, semantiskā), sociolingvistiskā teorija. 17.Runas uztvere un sapratne. 18.Bilingvisms. Faktori. kas nosaka vecāku pieeju bērna bilingvisma veicināšanai. 19.Sociālo distanci veidojošie faktori kas ietekmē otrās valodas apguvi. 20.Secīga divu valodu apguve-likumsakarības. 21.Vienlaicīga divu valodu apguve-likumsakarības. 22.Psihosemantika. 23.Psiholingvistika. 24.Bērnu valodas attīstības traucējumi, to izcelsme. u.c.
- Organizāciju psiholoģija
- Valodas un runas psiholoģija
- Vispārīgā psiholoģija
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Vispārīgā psiholoģija
Konspekts augstskolai2
-
Organizāciju psiholoģija
Konspekts augstskolai2
-
Komunikāciju psiholoģija
Konspekts augstskolai12
-
Vispārējā psiholoģija
Konspekts augstskolai6
-
Saskarsmes psiholoģija
Konspekts augstskolai16