-
Vadīšanas stili
No savas pieredzes varu pateikt, ka praksē ļoti grūti atpazīt vadības stilu, jo bieži vien nākas saskarties ar maldīgu kā pašu stilu, tā arī to nozīmīguma uztveri.
Viens no šādiem maldīgiem priekšstatiem ir stilu dalījums labajos (demokrātiskais) un sliktajos (autoritārais), lai gan ne par vienu stilu nevajadzētu spriest atrauti no konkrētās situācijas, jo ikviens vadītājs savā darbībā neizmanto tikai kādu vienu noteiktu stilu, bet katrā konkrētā situācijā izmanto autokrātisma, demokrātisma un liberālisma komponentus, kuri konkrētā vadības stilā var būt pārstāvēti dažādās proporcijās. Bieži vien laipna un atsaucīga izturēšanās pret darbiniekiem tiek uztverta kā demokrātiskā stila galvenā pazīme, bet atturīga un vēsa izturēšanās – kā autoritāra. Lai gan attiecības ar darbiniekiem ir būtiska vadības stila sastāvdaļa, tās tomēr nav galvenais kritērijs, lai atšķirtu vienu stilu no cita, pēc S. Omarovas uzskatiem ir 10 mijiedarbības parametri starp vadītāju un padoto, kuri ļauj uzzināt kādu vadības stilu pārsvarā izmanto vadītājs (skāt. tabulu Nr.1). [2., 159.]
Nevar pateikt, kāds stils ir labāks, jo katram stilam ir savas priekšrocības un trūkumi, kas jau bija minēts. Es domāju, ka praksē par veiksmīgāku stilu var būt kombinēts vadības stils, kad vadītājs prot pareizi pielietot dažādus stilus un prot elastīgi mainīt tos atkarībā no situācijas. Tikai šāds cilvēks kļūst par veiksmīgu vadītāju un labi tiks galā ar darbu, un ar padotiem būs labvēlīgas darba attiecības, bet diemžēl tas ir pārāk ideāls variants, un sasniegt to var tikai ar lielu dzīves pieredzi un noteiktajām zināšanām psiholoģijā. Jauniem vadītājiem dažreiz pietrūkst psiholoģijas zināšanu, izglītību un pieredzi, lai to īstenotu. Vadītājs, kas neelastīgs savā uzvedībā dažreiz var apgrūtināt darbu un radīt nelabvēlīgo atmosfēru darba kolektīvā, bet ja šis cilvēks cenšas iegūt jaunas zināšanas, pieredzi, attiecīgo izglītību, izejot vadības kursus u.tml., kas viņam palīdzēs saprast vadības būtību, tad pamazam, pielietojot dažādas metodes un paņēmienus, viņš varēs pareizi vadīt organizāciju.
…
Vadīšanas stils ir konkrētajam vadītājam tipiskā paņēmienu, metožu sistēma, ar kuras palīdzību viņš iedarbojas uz saviem padotajiem, ietekmē viņu sociālo uzvedību. Prioritāte vadīšanas stilu izpētē pieder amerikāņu sociālpsihologam K. Levinam.. Pēc viņa eksperimentiem tika izdalīti trīs vadīšanas stili: autoritārais (autokrātiskais), demokrātiskais (koleģiālais) un liberālais, kā arī noteikta to ietekme uz darba rezultātiem un grupas locekļu pašsajūtu. Vadīšanas stilu ietekmē daudzi apstākļi, kas ir saistīti ar paša vadītāja personību, padoto sociāli psiholoģiskajām īpašībām (vecums, dzimums, profesija, kvalifikācija, darba motivācija, intereses u.c.) un grupas situāciju (vai tā ir labvēlīga, vai nelabvēlīga). Situācijas labvēlīgumu vai nelabvēlīgumu nosaka trīs faktori: 1) padoto un vadītāja savstarpējas attiecības; 2) uzdevuma struktūra (skaidrs, pazīstams, algoritmizēts vai jauns, nestrukturēts, nealgoritmizēts uzdevums); 3) vadītāja pilnvaru apjoms (spēks), kas izriet no viņa oficiālā statusa.
- Projektu vadīšanas eksāmena jautājumi un atbildes
- Vadības stili
- Vadīšanas stili
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Vadības stili
Konspekts augstskolai8
-
Uzņēmējdarbības vadīšana, 5.daļa - vara, ietekme, vadīšanas stils
Konspekts augstskolai18
-
Vadības stili
Konspekts augstskolai6
-
Vadīšanas stili
Konspekts augstskolai5
-
Vadīšanas līmeņi un stili
Konspekts augstskolai2