Pilnvaras ir ierobežotas tiesības izmantot organizācijas resursus un pieņemt lēmumus, lai īstenotu organizācijas mērķus.
Pilnvaru piešķiršana ir pilnvaru un uzdevumu nodošana konkrētām personām, kas uzņemas atbildību par to izpildi.
Atbildība ir izpildīt darba uzdevumus pēc pilnvaras piešķiršanas. Organizācijā pastāv dažādi pilnvaru veidi, tie ir: līniju pilnvaras; konsultēšanas pilnvaras; obligātas saskaņošanas pilnvaras; paralēlās darbības pilnvaras; funkcionālas pilnvaras.
Menedžmenta teorijā un praksē parasti izdala divus organizācijas struktūras veidošanas modeļus:
Organizācijas birokrātiskā modeļa pamatā ir likumi, noteikumi, instrukcijas un formālu pilnvaru piešķiršana;
Uzvedības modeļa pamatā ir motivēšanas metodes, cilvēku uzvedības teorijas principi, ieskaitot neformālās savstarpējās attiecības.12
Centralizētai organizācijai ir raksturīga pilnvaru piešķiršana un varas koncentrēšana augstākā līmeņa menedžeriem.
Decentralizētai organizācijai ir raksturīga pilnvaru piešķiršana un varas koncentrēšana vidējā un zemākā līmeņa menedžeriem.13
…