Grāmatvedības informācijas lietotāji.
Grāmatvedības dotā informācija interesē daudzus cilvēkus. Atkarībā no tā, cik plaši pieejama šī informācija, grāmatvedības informācijas lietotājus var iedalīt divās grupās:
1)iekšējie lietotāji – cilvēki, kuriem ir pieejama visa grāmatvedības informācija. Tie ir uzņēmuma galvenie vadītāji, īpašnieki, vai akciju sabiedrības gadījumā – lielākie īpašnieki – direktoru padomes locekļi:
2)ārējie lietotāji – kuru loks ir ievērojami plašāks. Tie pārstāv dažādas valsts iestādes, galvenokārt Valsts ieņēmumu dienestu un Statistikas pārvaldi. Bez tam tie ir uzņēmuma kreditori, piegādātāji, pircēji, darbinieki, kas nav minēti iepriekšējā punktā, dažādas sabiedriskās organizācijas u.tml. Šo lietotāju grupa informāciju gūst no periodiskām atskaitēm, kas sagatavotas atbilstoši valsts likumdošanas prasībām, vai arī speciāli šim lietotājam sagatavotām atskaitēm.
Vadības uzskaites loma un vieta uzņēmumā.
Neatkarīgi no uzņēmuma lieluma un tā nozares piederības, katrā uzņēmumā ir 5 funkcionālās sfēras : pārdošanas, ražošanas vai pakalpojuma tehnoloģijas daļa, personāla, finansu un attīstības daļas.
Finansu sfērai ir divas sastāvdaļas – finansu grāmatvedība un vadības grāmatvedība.
Vadības grāmatvedība iesaistās sekojošu vadības elementu nodrošināšanā:
1)plānošana (vadības grāmatvedis sniedz konsultatīvu palīdzību plānu sastādīšanā, pabeidz plānus, kuri ir dažādu resursu vienībās, nodrošina dažādu struktūrvienību plānu saskaņotību);
2)kontrole (vadības grāmatvedis apkopo un analizē izpildes atskaites, salīdzina plānoto ar faktiskajiem rezultātiem);
3)organizācija (vadības grāmatvedība palīdz definēt un apkopot uzņēmuma organizatorisko uzbūvi);
4)komunikācija (vadības grāmatvedības galvenais uzdevums ir uzbūvēt un uzturēt efektīvu atskaišu sistēmu, lai nodrošinātu uzņēmuma formālo sakaru sistēmu);
5)motivācija (vadības grāmatvedības galvenais uzdevums ir panākt situāciju, kad uzņēmuma darbinieki uzņēmuma mērķus identificē ar saviem mērķiem).
Izmaksu uzskaites mērķi:
1)izmaksas peļņas un gatavās produkcijas vērtības noteikšanai, (заработки затрат и для определения стоимости готовой продукции)
1)izmaksas lēmumu pieņemšanai, (для принятия решений затрат)
3) izmaksas kontrolei. (для контроля затрат.)
Izmaksu klasifikācijas : pašizmaksas kalkulācijai un peļņas noteikšanai, lēmumu pieņemšanai un kontrolei.
Ir iespējamas ļoti daudzas klasifikācijas, un lielāko tiesu tās ir atkarīgas no ekonomiskās loģikas. Izmaksu klasifikācijas izvēli nosaka mērķis, kas ir jāsasniedz, izanalizējot izmaksu informāciju.
Zemāk nosauktie klasifikācijas principi nav vienīgie iespējamie, bet tie visbiežāk ir nosaukti vadības grāmatvedības literatūrā. Šie principi parasti netiek lietoti vienlaicīgi, bet tādos pāros, kā tie parādīti tabulā.…