1.Vadīšana, tās būtība un nepieciešamība organizācijās
Vadīšana ir darbību komplekss, ieskaitot plānošanu, organizēšanu, (koordinēšanu), motivēšanu un kontroli, kas ir vērsts uz organizācijas darbinieku, finanšu, materiālu un informācijas resursu pilnīgāku izmantošanu, lai organizācija mērķus sasniegtu ar augstāku efektivitāti.
Vadīšana pēc būtības ir process.
2.Vadītāja darba raksturojums
Vidēji uz vienu darbību velta 9 minūtes
Ātri jāpārslēdzas no viena darba uz citu
Vidēji jāsniedz 36 rakstiskas atbildes dienā (uz vēstulēm, faksiem un e-pastiem)
Vidēji jāpiedalās vai jāvada 8 tikšanās dienā
Nemitīgi jāatbild uz negaidītiem telefona zvaniem, garāmskrejošiem darbiniekiem vai kolēģiem, e-pastiem u.t.t.
Persona, kas plāno, organizē, koordinē, motivē un kontrolē.
3.Organizācijas, to nepieciešamība un daudzveidība
Organizācija ir cilvēku grupa, kas apzinīgi sadarbojas kopēja mērķa sasniegšanai.
- kopējais mērķis- apmierināt patērētāju vajadzības;
-Neformālās organizācijas ir spontāni izveidotas cilvēku grupas, kas regulāri sadarbojas. Šādas organizācijas praktiski pastāv jebkurā formālā organizācijā.
-Formālās organizācijas ir pēc organizācijas īpašnieka vai vadītāja gribas izveidotas grupas, kuru uzdevums ir organizēt darbību.
-Biznesa organizācijas un nekomerciālās organizācijas.
4.Vadīšanas funkcijas
1)Plānošana- ir organizācijas mērķu noteikšana un stratēģisku, taktisku un operatīvu plānu izstrāde, lai šos mērķus sasniegtu.
2)Organizēšana-ir organizācijas resursu koncentrēšana, sadale un organizācijas struktūras veidošana, lai labāk izpildītu noteikto plānu.
3)Koordinēšana- ir organizācijas darbinieku darba un darbību saskaņošana, lai īstenotu organizācijas mērķus.
4)Motivēšana-ir organizācijas darbinieku ietekmēšana ar īpašiem paņēmieniem un metodēm, lai viņi efektīvāk strādātu organizācijas labā.
5)Kontrole-ir uzraudzība pār plānu izpildi un nepieciešamā plānu koriģēšana atbilstoši ārējās vides izmaiņām.
5.Plānošanas būtība un posmi
Plānošana ir organizācijas mērķu noteikšana un stratēģisku, taktisku un operatīvu plānu izstrāde, lai šos mērķus sasniegtu.
Posmi: Analīze=>mērķu noteikšana(misija-stratēģiskie plāni-taktiskie plāni-operatīvie plāni)=>rīcības plānu izstrāde=>plānu izpildes nodrošināšana un izpilde.
-plānošana nepieciešama – drošībai, sekmīgai darbībai, darbu koordinācijai.
6.Organizēšanas būtība un saturs
Organizēšana ir organizācijas resursu koncentrēšana, sadale un organizācijas struktūras veidošana, lai labāk izpildītu noteikto plānu.
Organizēšanas process ietver sekojošas sastāvdaļas:
darba dalīšana,
vadības apjoma noteikšanu,
pilnvaru piešķiršanu un atbildības pakāpes noteikšanu,
centralizācijas un decentralizācijas pakāpes noteikšanu.…