Organizēšanas būtība
Organizēšana ir organizācijas resursu koncentrēšana, sadale un koordinēšana, lai realizētu noteiktus plānus un sasniegtu organizācijas mērķus. Organizēšana ir tādas organizācijas struktūras veidošana, kas palīdz darbiniekiem sadarboties kopējo mērķu īstenošanā.
Organizēšana iedalās:
• organizācijas struktūras izveidošana;
• darbu sadale;
• resursu sadale;
• pilnvaru deleģēšana.(2)
Galvenie organizēšanas veidi ir:
• Specializētā darba dalīšana – pēc uzdevuma tiek sadalīti darbi specializētajam darbiniekam;
• Apvienošanās nodaļās vai departamentos – darbinieku un menedžeru grupēšana atbilstoši noteiktam loģiskam sakārtojumam;(3)
• Vertikālā darbības un vadības apjomu noteikšana;
Vadības apjoms ir vadītājam, menedžerim padoto cilvēku skaits. Efektīvu vadības apjomu nosaka menedžera un padoto kompetence, dekoncentrācija, netipiska darba īpatsvars menedžera kopējā darbā, menedžera un padoto mijiedarbības līmenis, komunikācijas attīstības līmenis u.c.
• Pilnvaras piešķiršana un atbildības pakāpes noteikšana.
…