Kontrole ir uzraudzība pār plānu izpildi un nepieciešamie plānu labojumi, lai piemērotos iekšējās un ārējās vides izmaiņām un sasniegtu uzņēmuma mērķus.
Kontroles mērķis ir noteiktā laikā nodrošināt menedžerus ar objektīvu informāciju par stāvokli organizācijā, salīdzinot plānoto un īstenoto darbību rādītājus.
Kad ir noteikti uzņēmuma mērķi un uzdevumi darba vadītāji sāk kontroles funkcijas. Kontrole ir ļoti svarīga menedžmenta funkcija, lai nodrošinātu sekmīgu uzņēmuma darbību. Tai ir jābūt visaptverošai, tā nevar būt tikai viena vadītāja privilēģija, jo ikvienam darba vadītājam, neatkarīgi no dienesta pakāpes, ir jāveic kontrole. Gan plānošana, gan organizācijas struktūras veidošana, gan motivēšana nevar notikt bez kontroles. Ja netiek veikta kontrole, tad uzņēmumā bieži vien sākas haoss, un ir grūti saskaņot dažādu grupu darbību.
Kontroles nepieciešamību nosaka:
• nenoteiktība - izstrādājot uzņēmuma darbības plānus, vērā tiek ņemta tikai pašreizējā situācija un nākotnes prognozes, kas var būt ļoti precīzas, bet tomēr tās ir tikai prognozes, kas rada nenoteiktību. Dažādi faktori var ietekmē iecerēto plānu īstenošanu: likumu maiņa, sociālo vērtību izmaiņas, tehnoloģija, konkurences apstākļi un citi mainīgi lielumi, kas ir cieši saistīti ar jūsu plāniem. Dažādi apstākļi var izmainīt noteiktos mērķus par 100 procentiem.;
• krīzes situācijas paredzēšana - ja rodas problēmas un kļūdas, tās ir jāizlabo un jāizpēta, kāpēc tās ir radušās. Analizējot iepriekšējo kļūdu avotus, var paredzēt arī iespēju arī atkārtotām kļūdām.;
• panākumu uzturēšana – veicot kontroli, var noteikt, kuri tieši panākumi ir bijuši veiksmīgi, kuri – nē. Līdz ar to var noteikt visefektīvākos darbības virzienus. Kad šie virzieni noteikti, vadība var izlemt, kādā virzienā uzņēmumam jāpaplašinās.
…