14.1. Organizācijas kultūras pētījumu aizsākums
Viens no organizācijas iekšējās vides būtiskiem elementiem ir organizācijas kultūra, ko var definēt kā priekšstatu kopu, kas pastāv dotajā grupā (organizācijā) dotajā laikā. Šo fenomenu ieveda un sāka pētīt 70-to gadu beigās. Stimuls organizācijas kultūras pētījumiem bija japāņu uzņēmumu panākumi pasaules tirgū, galvenokārt, pateicoties savas produkcijas augstajai kvalitātei. Pētnieki konstatēja, ka viens no būtiskiem japāņu uzņēmumu panākumu avotiem ir tā saucamā lietišķā kredo esamība. Tas ietver šādus punktus:
uzņēmuma misija;
pamatmērķi;
strādājošo uzvedības kodekss.
Jāatzīmē, ka panākumus uzturēja ne tik daudz pats lietišķais kredo, cik tā realizēšana, resp., tas ir ne tikai formulēts, bet arī ieviests un uzturēts. Japāņu pārvaldes sistēma, savstarpējo attiecību veids un paņēmieni, kā tiek nodibinātas attiecības, mudināja pētīt organizācijas kultūru.…