Mārketinga informācijas sistēma un tās veidošana: mārketinga informācijas veidi.
Lai labāk pārzinātu tirgus iespējas un risinātu mārketinga problēmas, uzņēmumiem vajadzīga izsmeļoša un reāla informācija. Tie nevar veikt analīzi, plānošanu un kontroli, nepētot savu pircēju, konkurentu, starpnieku un pašu datus par realizāciju un cenām.
Mārketinga informācijas sistēma (MIS) ir pastāvīgi funkcionējoša un savstarpēji saistīta cilvēku, iekārtas un darbību sistēma, kas paredzētai informācijas vākšanai, apstrādei, analīzei, novērtēšanai un sadalei pēc vietas, laika un precizitātes, lai pieņemtu lēmumus mārketinga jomā.
MIS izvietoti mārketinga vides elementi, kuri interesē uzņēmumu, galvenās apakšsistēmas ienākošās informācijas apstrādei, analīzei un izpētei, vadīšanas funkcijas, kas veicamas, pamatojoties uz šo informāciju. Visi bloki savstarpēji saistīti ar pieņemamo lēmumu un komunikāciju palīdzību.
Mārketinga informācijas veidi
Iekšējā informācija
Katram uzņēmumam nepieciešama iekšējā informācija par apgrozījumu, izmaksām, krājumiem, naudas kustību, kreditoriem un citiem radītājiem.
Galvenais uzdevums ir ātri un precīzi apstrādāt šos dokumentus. Tāpēc tiek izmantoti datori.
Tieši datoru lietošana dod iespēju izveidot efektīvas iekšējas informācijas sistēmas. Informācijai jābūt orientētai uz konkrētu lietotāju.
Ir vajadzīga informācija par tirgus piesātinātības pakāpi, par realizācijas plāniem. Tieši tādas informācijas ieguve jāplāno, ieviešot lēmumu pieņemšanai paredzētu MIS.
Intelektuālā informācija
Ņemot vērā sarežģīto mārketinga ārējo vidi, uzņēmumam nepietiek tikai ar iekšējo informāciju. Ir jāvāc un jāapstrādā arī ārējā jeb intelektuālā mārketinga informācija.
Intelektuālā informācija ir avotu un darbību komplekss, ko izmanto, lai nepārtraukti iegūtu informāciju par dažādiem mārketinga ārējās vides raksturlielumiem.
Parasti uzņēmumi, kas nopietni nodarbojas ar mārketingu, rada papildu iespējas intelektuālas sistēmas kvalitātes paaugstināšanai.