Diskursa analīze – tā ir krust-disciplinārā pētījumu metode, kas pēta teksta struktūru un aplūko kopējo lingvistisko un sociālkulturālo dimensiju, lai noteiktu, kā nozīmes ir konstruētas. Diskursa analīze pēta vārdu un fonēmas kontekstā un nosaka pētījumu kontentanalīzei, tas rada jautājumus koncentrējoties producēšanai, reproducēšanai, funkcijām un galveno objektu efektiem diskursā, dodot ideoloģiskas kontūras un sociovēsturiskus momentus.12
Diskursa analizētie teksti var būt gan rakstiski, gan mutiski. Tā neinteresējas par diskursa formālajiem aspektiem vai valodas lietojumu, bet gan par sociālo darbību, ko veic valodas lietotāji komunikācijas procesa sociālajā un kultūras kontekstā. No tā izriet tas, ka diskursa pētniecība neapraksta valodu kā sistēmu, bet analizē valodu kā sociālu aktu un pēta tās sociālo lietojumu. Diskursa izpēte fokusējas ne vien uz to, kā noteikti likumi vai principi tiek ievēroti, bet arī uz to, kā tie tiek ignorēti, pārkāpti, atcelti.
Kritiskā diskursa analīze un diskursa vēsturiskā metode var dot ieguldījumu mūsdienu demokrātijas problēmu risināšanā, meklējot efektīvas publiskās telpas formas, efektīvas dialoga formas par atšķirīgo. Tā interesējas par dominēšanas un varas attiecībām starp sociāliem aktoriem, šķirām, starp sievietēm un vīriešiem, nacionālām, etniskām, reliģiskām, seksuālām politiskām, kultūru un subkultūru grupām.
Kontentanalīze – tā manuāla vai automatizēta kodēšana dokumentos, kopijās, laikrakstos un pat audio, video mediju vārdu, frāžu, vārdfrāžu sakopojumu skaitīšana statistiskai skaitīšanai. Parasti pētnieki rada vārdnīcu, kas sastāv no vārdiem un frāzēm konceptuālās kategorijās ar nodomu skaitīt.13 Tātad notiek sistemātiska satura sakārtošana pēc iepriekš izstrādātiem, pamatotiem kritērijiem, kas nodrošina rezultātu sakrišanu neatkarīgi no personas, kas veic informācijas pārstrādi.
Šo metodi var izmantot arī kā palīgmetodi, piemēram, lai apstrādātu respondentu atbildes uz atklātajiem jautājumiem masu aptaujā.
Šīs metodes pielietojums ir ļoti liels. To var izmanto visdažādāko specialitāšu pārstāvji savām nozarēm. To var izmantot arī pētījumos reklāmā, piemēram, skaitīt kāda konkrēta uzņēmuma ievietotās reklāmas laikrakstā un tādā veidā analizēt reklāmas ziņojumu, noteikt efektus un mērķauditoriju.
…