1. Stratēģijas jēdziens.
Stratēģija ietver visas uzņēmuma būtiskās darbības, norādot uzņēmuma darbības virzienu un eksistences mērķi, kā arī stimulējot nepieciešamās parmaiņas, kuras nosaka darbības vide. Tā nosaka, kā organizācijas rada konkurētspējigu prieksrocību un nodrosina tās ilgtspēju. Stratēģija ietver:
1.S. ir logisku, integrējošu un sabalansētu lēmumu sistēma.
2.S. norada un parāda organizācijas stratēģisko mērķi, ņemot vērā tās ilgtermina uzdevumus, darbības programmas un resursu izmantošanu.
3. S. izvēlas organizācijas darbības sfēru. (Ar ko organizācija nodarbojas un ar ko tai vajadzētu nodarboties)
4.S. nodrošina konkurētspējigu priekšrocību katrā organizacijas darbības nozarē, ņemot vērā iespējas un draudus ārējā vidē un organozācijas stiprās un vājās puses iekšējā vidē.
5.S. lemumu pieņemšanas procesā iesaista visus organizācijas hierarhiju līmeņus.
6.S. definē ekonomiskus un neekonomiskus labumus tās ieinteresētajām pusēm. Ieinteresēta puse: akciju īpašnieki, darbinieki, klienti, piegādātāji un c.
Stratēģija var arī rasties spontāni pašās organizācijās bez kāda formāla plāna. Henrijs Mincbergs raksturo stratēģiju kā „lēmumu sistēmu un darbību virkni”, sistēmu, kas radusies no iecerēto stratēģiju īstenotajām darbībām, kā arī no neplānotajām stratēģijām, kas radušās pašas, mainoties ārējās vai iekšējās vides faktoriem. Vadītājiem jāvar ieraudzīt šo neplānoto stratēģiju rašanās procesus un iejaukties, apturot neveiksmīgas neplānotas stratēģijas un atbalstot sekmīgās.…