10. Konkurences izmaiņa nozares dzīves cikla laikā
piecas nozares attīstības stadijas:
1. Veidošanās stadija.
Nozares veidošanās stadijā konkurences pamatā ir klientu izglītošana, sadales kanālu attīstīšana un produkta dizaina uzlabošana. Tāda konkurence ir samērā intensīva, un uzņēmumam, kuram pirmajam izdodas atrisināt ar dizainu saistītās problēmas, parasti izdodas ieņemt izdevīgāko tirgus pozīciju.
2. Augšanas stadija.
Konkurence šajā posmā ir visai neliela. Straujš pieprasījuma pieaugums ļauj uzņēmumam palielināt savus ienākumus, neatņemot konkurentiem to tirgus daļas. Stratēģiski gudri uzņēmumi izmantos augšanas posma relatīvi labvēlīgo vidi, lai sagatavotos intensīvai konkurencei nākamajā posmā.
3. Konkurences pastiprināšanās stadija.
Šis ir konkurences nozarē pastiprināšanās posms, kurā pieprasījums sasniedz augstāko līmeni.
Konkurence šajā posmā ir visintensīvākā. Daudzi uzņēmumi nav paredzējuši attīstības palēnināšanos un ir paplašinājuši ražošanu, balstoties uz agrākiem pārdošanas datiem. Tādējādi rodas ražošanas jaudas pārpalikums.
4. Brieduma stadija.
Ieiešanas barjeras paaugstinās, un potenciālo konkurentu parādīšanās draudi samazinās. Konkurence, lai iegūtu lielāku tirgus daļu, balstās uz cenu samazināšanu. Lai izturētu konkurenci, uzņēmums koncentrējas uz izmaksu samazināšanu un preču zīmes lojalitātes izveidošanu.
5. Samazināšanās stadija.
Konkurences līmenis starp uzņēmumiem samazināšanās stadijā parasti pieaug, it īpaši tad, ja iziešanas barjeras ir augstas. Galvenā problēma, ko rada pieprasījuma samazināšanās, ir jaudas pārpalikums nozarē. Mēģinot izmantot jaudas pārpalikumus, uzņēmumi samazina cenas, kas izraisa intensīvu cenu konkurenci.
…