Globalizāciju virzošie spēki:
Starptautiskā darba dalīšana
Transporta sistēmas attīstība
Informācijas tehnoloģijas attīstība
Transnacionālās kompānijas (TNK)
Bankas
Samazinās nacionālo valstu loma
Vispārcilvēcisko problēmu rašanās
Vides aizsardzība
Enerģētikas nodrošināšana
Noziedzība, terorisma apkarošana
Globalizācija (G) ir ekonomikas un sociālās integrācijas pastiprināšanās process pasaulē, kas ietekmē daudzu cilvēku dzīves apstākļus. Tātad G ir process. G ir arī biznesa filozofija.
Uzņēmumi tiek aplūkoti no visas pasaules skatupunkta – kā preču tirgus un resursu avots.
G pazīmes:
1)Starptautiskās tirdzniecības pieauguma paātrinājums.
2)Ražošanas faktoru intensīva kustība starp valstīm.
3)Strukturālas izmaiņas – apsteidzoša pakalpojumu sfēras attīstība.
4)Materiālās ražošanas un pakalpojumu integrācija. Jaunās universāli izmantojamās tehnoloģijās produkts un pakalpojumi nav atdalāmi.
5)Vietējos tirgos sāk dominēt TNK un transnacionālās bankas ( Neste, Statoil)
6)Rodas pastāvīga finanšu sfēra, kas nav saistīta ne ar starptautisko preču, ne ražošanas faktoru kustību.
7)Rodas (ir) globālas problēmas (ekoloģiska degradācija, pārmērīgs iedzīvotāju skaits, nelegālie imigranti)
G kavējošie faktori:
1)Atsevišķu tirgu neprognozējamība (Krievija)
2)Protekcionisms – tendence aizstāvēt vietējos ražotājus (ES, ASV, Japāna)
3)Likumdošanas nepilnības, birokrātija, korumpētība
4)Reliģiskie faktori (arābu valstīs)
5)Nacionālās drošības intereses
6)Atšķirība piedāvājumā, pirktspējā, izmaksās, nacionālās īpatnības, politiskie faktori utt.
Neskatoties, ka G ir objektīvs process, tās trūkumi:
1)Nesamērīgi liela varas un resursu koncentrācija šaurā personu, kompāniju un valstu lokā
2)Nacionālo valdību loma sarūk, krīzes apstākļos tās ir bezspēcīgas
3)Pieaug plaisa starp bagātajām un nabadzīgajām valstīm. 50% no jaunattīstības valstu iedzīvotājiem dzīvo slēgtā ekonomikā – trūcībā un nabadzībā.…