Ņemot vērā dinamisko attīstību, arī mārketinga lomai uzņēmumā laika gaitā būtiski jāmainās. Uzņēmumā, ko raksturo ciešs iekšējais tīklojums, katra funkcionālā sfēra var tieši mijiedarboties ar patērētājiem. Tas nozīmē, ka mijiedarbība ar patērētāju ir ne tikai mārketinga atbildība. Tā vietā mārketingam ir jāintegrē visi ar patērētāju saistītie procesi. Mūsdienīgi mārketinga departamenti var būt veidoti dažādi. Mārketinga departamentu iespējams veidot, ņemot vērā funkcijas, ģeogrāfisko rajonu, produktus vai patērētāju tirgū. Globāla organizācija ir vēl viens faktors tiem, kas pārdod preces vai pakalpojumus citās valstīs.
Mārketinga departamenta struktūras:
◘ Funkcionālā struktūra: šī ir visparastākā mārketinga organizācijas forma, kas ietver funkcionālos speciālistus, kuri atskaitās mārketinga viceprezidentam, kas koordinē to aktivitātes. Funkcionāla mārketinga organizācijas galvenā priekšrocība ir administratīva vienkāršība. Tomēr, palielinoties produktu skaitam un tirgus apjomam, šī pieeja zaudē savu efektivitāti. Funkcionāla organizācija bieži vien veicina konkrētu produktu un tirgu plānošanu, jo produkti, ko neviens īpaši neaizstāv, tiek pamesti novārtā. 1
◘Ģeogrāfiskā struktūra: Uzņēmums, kas pārdod savas preces un pakalpojumus nacionālajā tirgū, bieži vien pārdošanas personālu organizē, balstoties uz ģeogrāfiskiem principiem. Nacionālais pārdošanas vadītājs var pārraudzīt četrus reģionālos pārdošanas vadītājus, no kuriem katrs pārrauga sešus zonas vadītājus, kas savukārt pārrauga astoņus rajona pārdošanas vadītājus, kuru pakļautībā ir 10 pārdevēji. Vairāki uzņēmumi nodarbina arī reģiona tirgus speciālistus, kas atbalsta apjomīgu pārdošanu, kā arī pārdošanu atšķirīgos tirgos. Jāpiemin, ka firma, kas atbild par darbību noteiktā reģionā bauda autonomiju, tomēr tā nedrīkst pārvērsties par pašizolāciju.
…