Starptautiskās tirdzniecības būtība.
Starptautiskā darba dalīšanas pamatā ir ražošana resursu nevienmērīgs sadalījums pa pasaules valstīm, zinātniskā potenciāla atšķirības, kā arī darbinieku kvalifikācija. Šajā procesā katrs dalībnieks meklē un atrod savu ekonomisko interesi un izdevīgumu. Starptautisko darba dalīšanu ietekmēs tas, cik liels ir vietējais tirgus, ražošanas bāzes nozaru īpatsvars ekonomikas struktūra, kā arī dabas resursi. Starptautisko ekonomisko attiecību objekti ir preces, pakalpojumi, materiālie, naudas un darba resursi, kuri kalpo par maiņas priekšmetiem. Viena no ekonomikas sastāvdaļām ir produkta diferenciācija, valstis ar salīdzinošām izmaksu atšķirībām, ir specializējušās daudz nozarēs, savukārt tās, kurām nav būtiskas izmaksu atšķirības nespecializēsies industriālā līmenī un tirdzniecība būs nozaru līmenī. 1
Tirdzniecība jeb komercija ir preču vai pakalpojumu apmaiņa. Izšķir vienkāršu preču vai pakalpojumu apmaiņu (barters) vai tirdzniecību ar naudas palīdzību. Tāpat tirdzniecības darījumi var notikt starp divām pusēm (divpusēja vai bilaterāla) vai starp vairākām pusēm (daudzpusēja vai multilaterāla) tirdzniecība. Tirdzniecība parasti notiek īpašās tirdzniecības vietās - tirgū, veikalā, fondu biržā (vērtspapīru tirgus) utt. Tas neizslēdz iespēju, ka tirdzniecības darījumi var notikt arī ārpus šīm vietām. Mūsdienās arvien plašāku izplatību gūst tirdzniecība ar interneta palīdzību (e-komercija).
Starptautiskā tirdzniecība ir preču apmaiņa starp divām vai vairākām valstīm, vai, precīzāk, starp dažādu valstu uzņēmumiem. Galvenais iemesls, kādēļ pastāv starptautiskā tirdzniecība, ir suverēnu valstu pastāvēšana it visur pasaulē. Latvija, kā suverēna valsts stājas ekonomiskās attiecībās ar citām pasaules valstīm, gan tuvākajiem kaimiņiem Baltijā, gan tālākiem šo attiecību partneriem – Vāciju, Lielbritāniju, Skandināvijas valstīm, Krieviju, Kazahstānu utt. Starptautisko tirdzniecību ietekmē dažādi faktori, piemēram, attālums starp valstīm. Šo faktoru apraksta tā sauktais Gravitācijas modelis. Šis modelis nozīmē, ka tirdzniecības apjoms starp divām valstīm ir aptuveni proporcionāls šo valstu iekšzemes kopprodukta lielumam, pie citiem vienādiem nosacījumiem. Tirdzniecības apjoms samazinās, pieaugot attālumam starp šīm valstīm.
…