Verbāla (mutiska) komunikācija
Verbāla komunikācija ir komunikācijas veids, kas paredz mutiski izteiktas informācijas (sarunas aci pret aci, telefonu sarunas, grupas diskusijas u.c.) apmaiņu.
Pētījumi un pieredze rāda, ka, neskatoties uz tehnikas attīstību, menedžeri tomēr plaši lieto verbālo komunikāciju. Kāpēc tā ir tik populāra? 1. tabulā tiek attēlotas verbālās komunikācijas priekšrocības. Tiešām verbālā komunikācija (sarunas, diskusijas) nodrošina tūlītēju atgriezenisko saiti starp informācijas nosūtītājiem un saņēmējiem, tā ir ļoti vienkārša un nav nepieciešama ilgstoša iepriekšējā sagatavošana. Citiem vārdiem, nosūtītājam nav jāmeklē zīmulis, papīrs, dators u.tml.
Taču tai ir arī trūkumi. Verbāla komunikācija prasa momentānu Uztveri. Ne visai precīzi izteikta informācija no menedžera (nosūtītāja) puses var izraisīt nepareizu uztveršanu un līdz ar to arī attiecīgas sekas no padoto (saņēmēja) puses. Verbālai (mutiskai) informācijai nav dokumentālas formas, un līdz ar to katru reizi jāatkārto standartfrāzes, kad varētu efektīvi izmantot standartierakstus.
Rakstveida komunikācija
Rakstveida komunikācija ir komunikācijas forma, kas paredz rakstiskā veidā izteiktas informācijas (pavēles, ziņojumi, raksti, vēstules, referāti, apraksti u.c.) apmaiņu.
Tāpat kā mutiskajai, arī rakstiskajai komunikācijai ir priekšrocības un trūkumi (1. tab.). Lai menedžeris nosūtītu vēstuli kādam citam menedžerim, viņam šī vēstule ir jāuzraksta vai jānodiktē, jānodrukā sūtīšanai pa pastu. Savukārt menedžerim saņēmējam šī vēstule ir jāsaņem, jāatver, jāizlasa. Viss šis process prasa daudz laika, pat labākajā gadījumā, kad informācijas saņēmējs pareizi sapratis izteikto domu un attiecīgi reaģē uz to. Bet, ja saņēmējs informāciju uztver nepareizi, šis process būs vel ilgstošāks. Tas ir rakstiskas komunikācijas trūkums.
Par priekšrocībām droši var uzskatīt nosūtītāja iespēju pirms informācijas nosūtīšanas pārbaudīt sīkās nianses, kas ir ļoti svarīgi būtisku lēmumu pieņemšanā. Uz papīra nodrukātai informācijai bieži vien ir likuma spēks (gada pārskats, slēdziens par finansiālo stāvokli u.tml.), ko nevar nodrošināt verbālā komunikācija. Apmainoties ar standartinformāciju (rēķini, apsveikumi, ielūgumi u.tml.), rakstveida komunikācija nodrošina ļoti lielu laika ietaupījumu.
…