1.posms- simboliskā teātra priekšfāze jeb dzejnieku teātris- kamerspēles jeb istabas teātra raksturs, kas vēlāk kļūst par simboliskā teātra kanonisko tradīciju. 1) paaugstināta interese pret leļļu un marionešu teātri kā mākslas veidu- ginjols; 2) tiek izmantots pantonīmas princips-, arī kā dzīves nereālistiskās atspoguļošanas forma; 3) tiek eksperimentēts ar deklamāciju; 4) paaugstināta interese par antīkajiem sižetiem; 5) interese arī par viduslaiku teātra formām- miraklu, mistēriju, moralitē.
2.posms- Dailes teātra nodibināšana Parīzē- 1890. gadā teātri nodibina Pols Fors. Arī Dailes teātris ir pusprofesionālais teātris. Teātra mērķis aizvest skatītāju uz teiku valstību. Dailes teātris, lai uzsvērtu pretstatu starp reālo pasauli- izrādi, izmanto puscaurspīdīgu tilla priekškaru, liekot darbībai risināties aiz tā (vēlāk tas kļūst par teātra estētikas neatņemamu sastāvdaļu). Teātra repertuārā var konstatēt četras atšķirīgas ievirzes dramatisko un dzejas darbu grupas: 1) P. Fors iestudē sava laika dramaturgu- klasisko simbolistu lugas, kuru darbība risinās abstraktā laikā un vidē; 2) teātrī tiek iestudētas lugas- leģendas jeb pasakas, kas tapušas autoriem stilizējot folkloru, Bībeli, viduslaiku reliģiskā teātra formas, tām raksturīga reliģiska eksaltācija, atklāta erotika, šausmu elementi; 3) klasika, kura tiek interpretēta simbolisma estētikā; 4) par būtisku Dailes teātra īpatnību kļūst teatralizēti dzejas vakari.
3.posms- Jaunrades teātra nodibināšana 1893. gadā- franču simboliskās režijas nobrieduma posms. Teātri dibina Oreljēns Marī Linjē- Po. Jaunrades teātra darbībā izdalāmi divi atšķirīgi posmi: 1) 1893.- 1899. gads, teātra estētiku visizteiktāk raksturo simbolisms; 2) 1912.- 1929. gads, teātris cenšas savienot komercmākslas prasības un dažādu modernisma virzienu stilistiku.
Jaunrades teātris ir profesionālais teātris, skatuve izgaismota ar prožektoriem, ļauot radīt mistisku atmosfēru, teksts tika runāts mūzikas pavadījumā, aktieru balsis deindividualizētas. Viena no slavenākajām izrādēm- A. Žarī „Karalis Ibī”.
…