Izstrādājums kontrastē ekspozīcijai ar savu tonālo nenoturību.
Izstrādājuma tonālajā attīstībā var vērot 3 fāzes: Vispirms te notiek attālināšanās no ekspozīcijas beigās valdošās dominantes sfēras. Tālāk izstrādājuma nozīmīgākā fāze nereti tiek iekļauta subdominantes sfērā. Tālāk izstrādājuma atgriešanās uz dominantes sfēru, lai sagatavotu galveno tonalitāti reprīzē.
Izstrādājuma tonalitātes nereti mijas zināmā kārtībā: tonikas izkārtotas ķēžveida secībā pa kvartām, kvintām, tercām, sekundām vai hromatiskām pakāpēm. Pati galv.tonalitāte, kas saglabājama reprīzē, izstrādājumā nav raksturīga.
Izstrādājums var sastāvēt no 3 posmiem: ievada, izstrādājuma un reprīzes pirmsikta. Ievada posms veido pāreju no ekspozīcijas beigām uz izstrādājumu vārda tiešajā nozīmē. Otra posma sākumu raksturo intensīva motīviska attīstība un tematisko elementu izstrāde. Klasiskajā mūzikā šai posmā pārsvars ir subdominantes tonalitātēm. Trešais posms – reprīzes pirmsikts – tiek veidots dominantes tonalitātē. Pirmsikta uzdevums ir sagatavot
…