-
Socioloģijas termini
Anketa-Veidlapa ar jautājumiem,lai noskaidrotu aptaujājamo personu domas,vēlmes,informētību par kādu problēmu vai tematu.Aptauja-Sabiedriskās domas pētīšanas metode,informācijas vākšana no nejauši vai pēc noteiktas sistēmas izvēlētiem cilvēkiem,kas atbild uz noteiktiem jautājumiem.Asimilācijas rezultātā notiek-pielāgošanās,piemērošanās konkrētajiem apstākļiem,uzvedības kultūrai,valodas lietojuma paradumiem.process,kurā,parasti,mazākuma grupa vai mazāk prestižā sabiedrības daļa pārņem vairākuma grupas vai vairāk prestižās sabiedrības daļas vai vadošās kultūras vērtības,paradumus un valodu.Austrumnieciskajā nācijas-svarīgāka ir ģimene,tautas griba pēdējā instance (turki,ēģiptieši).Birokrātisko organizāciju+ strādā pēc sistēmas,noteikts darba laiks,slodze,sabiedrībai nozīmīgu darbu,veikšana,sabiedrības kontrole,strukturēta,skaidra darbība,atbildība,standartizācija,sociālās garantijas -zem valsts pakļāvības,daudz papīru,neorganizēta,naudas trūkums,nav personīgas atbildības,neracionāla budžeta plānošana,sūtīšana no viena kabineta uz otru,neienteresētība,rindas,radošuma trūkums.Egalitāras ģimenes modelis- visi ģimenes locekļi ir vienlīdzīgi, zināma patstāvība.…
Anketa-Veidlapa ar jautājumiem,lai noskaidrotu aptaujājamo personu domas,vēlmes,informētību par kādu problēmu vai tematu.Aptauja-Sabiedriskās domas pētīšanas metode,informācijas vākšana no nejauši vai pēc noteiktas sistēmas izvēlētiem cilvēkiem,kas atbild uz noteiktiem jautājumiem.Asimilācijas rezultātā notiek-pielāgošanās,piemērošanās konkrētajiem apstākļiem,uzvedības kultūrai,valodas lietojuma paradumiem.process,kurā,parasti,mazākuma grupa vai mazāk prestižā sabiedrības daļa pārņem vairākuma grupas vai vairāk prestižās sabiedrības daļas vai vadošās kultūras vērtības,paradumus un valodu.Austrumnieciskajā nācijas-svarīgāka ir ģimene,tautas griba pēdējā instance (turki,ēģiptieši).Birokrātisko organizāciju+ strādā pēc sistēmas,noteikts darba laiks,slodze,sabiedrībai nozīmīgu darbu,veikšana,sabiedrības kontrole,strukturēta,skaidra darbība,atbildība,standartizācija,sociālās garantijas -zem valsts pakļāvības,daudz papīru,neorganizēta,naudas trūkums,nav personīgas atbildības,neracionāla budžeta plānošana,sūtīšana no viena kabineta uz otru,neienteresētība,rindas,radošuma trūkums.Egalitāras ģimenes modelis- visi ģimenes locekļi ir vienlīdzīgi, zināma patstāvība. Empīriskie pētījumi iedalās-fundamentālie(virzīti uz zinātnes atziņu izstrādāšanu, papildināšanu) un lietišķie(atsevišķu problēmu risināšana,praktisku ieteikumu došana,plašā mērogā).Hipotēze-zinātnisks pieņēmums,kas balstās uz teorētiskiem konceptiem vai empīriskiem secinājumiem,kādi rezultāti gaidāmi pētījuma gaitā.Hipotēzes ir pētījuma konceptuālais pamats.Hipotēzes pētījuma gaitā tiek apstiprinātas vai apgāztas.Integrācija-minoritātes saglabājot savas kultūras vērtības,respektē un apgūst vairākuma ierašas un tradīcija-tuvināšanās un apvienošanās.Izmiršanas draudiem valodai- valodu nelieto militārajā sfērā,zinātnē,lietvedībā,tv un radio divas valodas,izzūd skolas dzimtajā valodā,valoda kā priekšnesums,folklora. Izglītības galvenais uzdevums ir-izglītot,audzināt,veicināt un sekmēt ikviena iedzīvotāja,īpaši skolēna prasmēm,spējām un vajadzībām atbilstošas izglītības apguves iespējas.korelācija-objektu vai jēdzienu savstarpējais sakars,savstarpējā atbilstība.Kosmopolīts-pasaules pilsonis.Ideja par visu cilvēku vienu sabiedrību bez nacionālām atšķirībām.kultūru plurālisms-atšķirīgu kultūras tradīciju saglabāšana,neizvēloties kādu kultūru par vadošo un noteicošo.Makrogrupa-sadalītas nosacīti(sievietes,vīrieši,pensionāri). metodiskā daļa-stratēģiskais plāns,izlases kopuma noteikšanas paņēmieni,izmantojamo metožu apraksts,kādā veidā apstrādās iegūtos rezultātus,kādas matemātiskās metodes izmantos.metodoloģiskā daļa-dots programmas situācijas apraksts,definēta pētījuma problēma,izvirzīti mērķi,formulēts objekts un priekšmets,pamatjēdziena loģiska analīze,dota hipotēze,hipotēzes. Mūžizglītība-ir izglītības process cilvēka dzīves garumā,kas balstās uz mainīgām vajadzībām iegūt zināšanas,prasmes,pieredzi,lai paaugstinātu vai mainītu savu kvalifikāciju atbilstoši darba tirgus prasībām,savām interesēm un vajadzībām. Nacionālists–spēcīga izjūta par piederību savai kultūrai un nācijai,pretošanās pret savai kultūrai nepiederīgiem un politiski svešiem.Naturalizācija-Iedzīvotāju uzņemšana pilsonībā.Pilsonības iegūšana,kas ir pēc personiskā lūguma,pēc valsts politikas un likumiem.No mācību metodēm 21. gadsimtā visefektīvākās un visneefektīvākās ir-audzēknis māca audzēkni90%,mācīšanās darot75%,diskusijas grupā50%,demonstrējumi30%,dzirdēt/redzēt20%, lasīt10%, lekcija5%. pamattautas –sēļi, kurši, zemgaļi,latgaļi. Patriarhāla ģimene-Tāda ģimene,kur galvenā noteikšana ir tēvam(par ģimeni,saimi utt.)Pētījuma objekta ierobežošana-konkrētu objektu izvēle pētījumam(studenti,bezdarbnieki,cietumnieki).Piederību šķirai nosaka-stāvoklis sabiedrībā,materiālais stāvoklis,šķiras piederība nav iedzimta.Pilotāža nepieciešama-lai ierobežotu informācijas ievākšanu.Referentā grupa-dalījums pēc grupas locekļa vērtējuma par grupu,jo augstāk vērtē un mērķis iekļūt grupā,pusaudži,dalības. Rietumnieciska tipa nācija-ir tēvzemes izpratne,kopīga ideoloģija un kultūra(Amerika). Segregācija-atšķirīgu etnisko kopienu līdzās pastāvēšanu,saglabājot savas vērtību orientāciju un funkciju. Separātisms-vēlme iegūt valstisku neatkarību,izveidot atsevišķu valsti vai autonomo apgabalu.sinerģija - kopdarbība,divām vai vairākām atsevišķām ietekmēm vai spēkiem darbojoties kopīgi,tie rada lielāku efektu. Sociālā mobilitāte-cilvēku pārvietošanās pa slāņiem,var būt individuāla vai grupveida un horizontāla vai vertikāla.Raksturīga kapitālisma laikiem,tā ir dabiska.Sociālā stratifikācija-sabiedrības hierarhija pēc vienas vai vairākām pazīmēm,kuras raksturo cilvēku sociālo nevienlīdzību:pēcienākumiem,bagātības,varas,prestiža, vecuma,tautības,dzimuma,utt.Sociālais statuss ir-pozīcija,ko indivīds ieņem sabiedrībā.Sociālās diferenciācijas faktori-objektīvie (dabiskie(vecums,dzimums)un sociālie(profesija,ienākumi)) un subjektīvie(dzīves stils,politiskie uzskati).sociālo institūtu-sabiedrības institucionāla struktūra.Institūti nesastāv no cilvēkiem,bet darbojas to labā.Īpaši izgudrotas,iedibinātas vai stihiski izveidojušās sociālo lomu un statusu sistēmas,kas atrisina svarīgas indivīdu vai sabiedrības problēmas un īsteno kādas pamatvērtības.(skola,slimnīca,baznīca). Socioloģijas zinātnes izpētes objekts-pēta sociālās parādības un sociālās attiecības,atsevišķu sociālo grupu,slāņu kopību,funkcionēšanas un attīstības likumsakarības. socioloģiska pētījuma priekšmets-tās objekta īpašības(aspekti,kas visspilgtāk izpauž problēmu),tas ko pēta.Socioloģiska pētījuma problēma-ir kkas nezināms,informācijas trūkums,pretruna starp izvirzītu mērķi un nespēju to realizēt.Šovinists-fanātisks,ekstrēms nacionālists,neiecietīgs un nicinošs pret citām tautām,savu nāciju uzskata par pārāko.Totālām organizācijām raksturīga-vara,tajās valda stingra disciplināra kārtība.Totālas organizācijas-birokrātisko organizāciju paveids no sabiedrības izolētā vidē (cietums,kara skolas,tiesas).
- Socioloģija kā sociālā zinātne. Socioloģijas vēsturiskā attīstība. Socioloģijas vispārējās teorijas
- Socioloģijas raksturojums - seminārs
- Socioloģijas termini
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Socioloģijas raksturojums - seminārs
Konspekts augstskolai5
-
Socioloģija kā sociālā zinātne. Socioloģijas vēsturiskā attīstība. Socioloģijas vispārējās teorijas
Konspekts augstskolai3
-
Socioloģijas terminu skaidrojumi
Konspekts augstskolai3
-
Socioloģijas pētījums "LLU studentu brīvais laiks"
Konspekts augstskolai15
-
Ģimenes socioloģijas izpētes priekšmets
Konspekts augstskolai1