Mīlestība ir neatņemama dzīves sastāvdaļa, visos laikos cilvēki ir tiekušies viens pēc otra. Mīlestību skaidrojuši un apdziedājuši filozofi, dzejnieki un rakstnieki. Mīlestību kā enerģiju centušies izprast zvaigžņu tulki, lasot debesu spīdekļos. Par mīlestības daudzveidību runāja jau senie grieķi un romieši. Viņi par mīlestības tieksmju avotiem uzskatīja sirdi, prātu un miesu. Sirds tieksme rada draudzību, prāta – cieņu, miesas – kaisli, iekāri, vēlēšanos. Šo tieksmju savienība rada mīlestību.
S. L. Rubinšteins Daudzi cilvēki pasaulē ilgojas pēc mīlestības un laimes. Kas gan ir mīlestība? Šķiet, ka uz šo jautājumu katrs cilvēks atbildēs citādi. Cik cilvēku, tik iespējamo atbilžu variantu.
Mēģināsim to noskaidrot caur S. L. Rubinšteinu (1889-1960), izcilu krievu filozofu un psihologu.
Kā uzskata S. L. Rubinšteins mīlestība formējas uz vajadzību pamata, atkarībā no tā kā mēs apzināmies atkarību no baudas uz konkrēto priekšmetu vai cilvēku, izbaudot emocionālā stāvokļa apmierinātību, prieku vai neapmierinātību, skumjas, kuras šie cilvēki mūsos rada.
Pastāv uzskats, ka mīlestība vispār ir iegūšanas vajadzība un tieksme (tas, ko senie grieķi sauca par “erosu” – jūtas, kas ir vērstas uz priekšmetu, lai to it kā pilnīgi ietvertu sevī. Šis termins izsaka mīlestību - kaislību, greizsirdību un juteklisku tieksmi.)
Rubinšteins uzskata, ka mīlestība pret cilvēku ir pirmā visasākā cilvēka vajadzība. Tā izpaužas kā vērtēšana ar jūtām. Kas nebalstās tikai uz parādību vai netiešu cilvēka uztveri, bet uz cilvēka būtības atklāšanu - kā spogulis, spējīgs ieraudzīt patieso cilvēka būtību, šo domu ir apstiprinājusi arī Z. Mauriņa, sakot, ka “mīlestība padara mūsu ausis dzirdīgākas, mūsu acis redzīgākas…”.
Kaut gan manuprāt mīlestība tieši otrādi ir akla, nespējīga ieraudzīt patieso cilvēka būtību, tā visu idealizē. Redz otru tādu, kādu vēlas redzēt, vismaz tāda ir mana pieredze,… bet varbūt es nekad neesmu pa īstam mīlējusi? Tas ļoti sāk mani mulsināt. Tas man liek domāt par to, kas vispār ir mīlestība un vai es izprotu tās patiesu jēgu un vai tāda vispār pastāv…
…