1.1. Sadales loģistikas mērķi un uzdevumi
Sadales loģistika ir viena no loģistikas pamatfunkcijām. Materiālo resursu plūsmas piegādes stadijā ir iepirkšanas loģistikas objekti, ražošanas stadijā – ražošanas loģistikas objekti, bet gatavās produkcijas plūsmas sadales un realizācijas stadijā ir sadales loģistikas objekts.
Sadales loģistika ir savstarpēji saistītas loģistikas darbības gatavās produkcijas virzīšanai no ražotāja līdz patērētājam (starpnieki vai galējie patērētāji), lai īstenotu uzņēmuma un patērētāju mērķus.
Tāpat kā pārējās loģistikas darbības, sadales loģistiku nedrīkst aplūkot šķirti no uzņēmuma stratēģiskajiem un taktiskajiem mērķiem. Ja šie mērķi ir noteikti, tad no loģistikas viedokļa galvenais mērķis ir maksimāla resursu (ieskaitot laiku) ekonomijas produktu virzīšanā no ražotajā līdz patērētājam, nodrošināt prasīto kvalitātes un apkalpošanas līmeni.
Sadales loģistikai jāatrisina šādi uzdevumi:
Δ produktu realizācijas pārdošana;
Δ sadales kanālu organizēšanas struktūras uzbūve un sakārtošana;
Δ sadales centru (noliktavas, bāzes u. tml.) izvietošana sadales kanālos;
Δ produktu un atkritumu fiziskā pārvietošana;
Δ produktu saglabāšanas un sadales drošības nodrošinājums, risku apdrošināšana;
Δ produktu un kvalitātes un apkalpošanas standartu uzturēšana;
Δ informācijas plūsmu koordinācija un gatavās produkcijas plūsmu sadales koordinācija;
Katra uzdevuma atrisinājums ir saistīts ar noteiktām izmaksām. Visas saistības ar sadales loģistikas izmaksām var iedalīt trīs grupās:
Δ krājumu veidošanas un vadīšanas izmaksas;
Δ transporta izmaksas;
Δ sadales kanālu funkcionēšanas izmaksas (partneru meklējumi, līgumu noformēšana, īpašuma tiesību noformēšana u.c).
Attiecīgi katrai izmaksu grupai ir noteikta specifika, kura jāņem vērā, atrisinot jautājumus par izmaksu optimizēšanu.
Sadales loģistikas mērķi un uzdevumi ir cieši saistīti ar mārketinga mērķiem un uzdevumiem. Dažreiz abas menedžmenta sistēmas izpilda vienādas funkcijas, taču tomēr starp tām ir atšķirības:
1. Mārketinga mērķis ir pielāgot ražošanu patērētāju vajadzībām, vēlmēm un produktu realizācijas procesā nodrošināt šo vajadzību (pieprasījuma) apmierināšanu.
…